Teknik driver mobila tjänster

Mobila tjänster är för krångliga och användarna förstår inte syftet med dem. Därför är det få som använder sin mobiltelefon till något annat än att ringa och sms:a. Det visar en undersökning som Mobeon låtit genomföra.

Undersökningen av 500 personer i Sverige visar att avancerade tjänster som vidarekoppling, bildgalleri, kalender, mms, e-post och webbåtkomst på daglig basis endast utnyttjas av 13 procent av de mobila användarna. Röstsvar, sms och röstsamtal dominerar.

Anledningen är att användarna inte förstår syftet med nya mobila tjänster och därför inte upplever sig ha behov av att lära sig hantera dem. Låg användarvänlighet, en annan nyckelfaktor, leder också till att konsumenterna tröttnar på att försöka lära sig nya tjänster.

– Utvecklingen av många av dagens tjänster har drivits av ingenjörer, säger Birgitta Olson, Marknadschef, Mobeon. Det kan låta som en självklarhet, men det är otroligt viktigt att operatörerna lyssnar på konsumentbehov snarare än att försöka sig på att diktera dem.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.