I studien, som är sponsrad av Verizon, intervjuades 672 företag över hela världen om hur de påverkas av fem stora teknologier: Mobilitet, sociala samarbetstjänster, molntjänster, avancerade analyser (big data) och m2m-kommunikation. Målet var att förstå hur dessa verktyg förändrar verksamheten, hjälper till med innovationen och även ökar värdet på företaget.
Med hjälp av frågeställningarna kunde man sedan dela upp företagsledare i tre kategorier.
1, it-pionjärer, de som går i bräschen och omfamnar ny teknik med öppna armar,
2, följare, de som tittar på och investerar väl när fördelarna redan är bevisade och
3, de försiktiga som väntar till att en ny teknologi blivit väl etablerad.
Växt dramatiskt
Det fanns ett tydligt samband mellan att vara en it-pionjär och att nå betydande affärsframgångar. Företag som snabbt omfamnade fördelarna med nya teknologier växer snabbare helt enkelt.
20 procent av pionjärerna hade under senaste året växt med mer än 30 procent. Det kan jämföras med de som hamnade i kategorin ”försiktiga”, där de flesta hade stått still och inte växt något.
Collaborera mera
För att lyckas och bli en early adopter var dock alla i undersökningen överens om att det krävs ett ökat samarbete avdelningarna emellan. Bland de företagen som växt mest var alla ledare i organisationen inblandade för att tillsammans med it-avdelningen formulera nya tekniska strategier.
De minst förändringsbenägna angav att hindren i organisationen mest hängde på två saker: kulturellt motstånd från användarna att förändras och att det tekniska arvet var för stort och satt käppar i hjulen.
Totalt deltog 672 företag i alla branscher i undersökningen, där ungefär hälften hade över 5 000 anställda. De som intervjuades hade olika typer av positioner på företagen men alltid en ledande befattning.