Teknikchefen: ”Enorm skillnad på vad olika företag kallar ANC”

Kontoret Snart i alla hörlurar, men långt ifrån samma sak. Active Noise Cancelling har på kort tid blivit hett eftertraktat av både företag och konsumenter. Så hur ser utvecklingen på området ut?

Teknikchefen: ”Enorm skillnad på vad olika företag kallar ANC”
Torben Christiansen, teknikchef på Epos

På Epos är Torben Christiansen, med 22 år i bolaget, teknikchef och han säger att marknaden för hörlurar och ANC har förändrats rejält de senaste åren.
– Det vi ser är att delar av tekniken bakom ANC har blivit mer lättillgänglig och billigare. ANC kanske kan ses som en hygienfaktor i framtiden och att det i vissa fall är ett krav. Men det kan vara enorm skillnad på vad ett företag kallar för ANC och vad ett annat anser är det, säger han till Telekom idag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Även om trenden är att de flesta headset ska erbjuda någon form av ANC så tycker Torben att företag som sätter användarens bästa före trender även ska erbjuda enheter utan. Men med det sagt, de kunder som är ute efter ANC, förväntar sig rätt mycket nuförtiden.
– Jag har känslan av att våra kunder framförallt förväntar sig bra prestanda. Man kan säga att marknaden dels består av de som inte vill betala allt för mycket – och de får vad de betalar för. Men sen har vi företagsmarknaden och där är man ute efter ett bra arbetsverktyg – med kravet att få den kvalitet som man betalar för, säger han.

ANC är inte bara teknik – utan ett system

Så hur jobbar då Epos med utvecklingen av ANC-hörlurar. Hur mycket ligger på hårdvarusidan och hur mycket är står mjukvaruutvecklingen för?
– Det är en väldigt bra fråga och jag skulle säga att det är en kombination av båda. ANC är inte en teknik utan ett system, och att balansera det hela är det mest utmanande. Det kommer hela tiden nya högtalare och mikrofoner. Det innebär att vi måste prata med tillverkarna där för att försäkra oss om att de fungerar i våra headset. Är komponenterna inte tillräckligt bra så kommer du aldrig att få tillräckligt bra ANC. Med bra grund så kan man finjustera algoritmerna för att få till bra system.

– Och där kommer den andra sidan av utvecklingen in. Gör man fel i tuningen så hörs det verkligen. Ta exemplet att du använder ANC bara för att stänga ute ljud, alltså inte har annat i lurarna. Om du då måste sitta och lyssna på systemljud [oönskat buller, reds.anm] så skulle det vara mycket irriterande. ANC är som sagt ett helt system, inte bara en teknik. Magin är att få till bra ANC utan att skada ljudupplevelse och fortfarande erbjuda hög komfort. Det är svårigheten, säger Torben.

Digitaliseringen ger större möjligheter

Tittar man över ett lite större perspektiv har en stor skillnad kommit just med digitaliseringen. Förr användes analog ANC, vilket krävde större enheter för att få plats med tekniken. Utöver att det var volymmässigt större, var det dyrare samt tog längre tid att utveckla – dessutom drog produkterna mer energi.
– När det nu har blivit digitalt är det lättare att uppdatera. Även våra analoga Adapt 660 går att ställa in via Epos connect hur man vill ha det. Den stora fördelen med digitaliseringen är att man kan göra justeringar i efterhand – utan att behöva göra stora förändringar i själva hörlurarna. Det kan vara så att det finns vissa användningsområden du inte tänkt på. Det här är väldigt sällan något vi får  klagomål kring – men eftersom det numera är digitala system så är det enklare att justera.

Och det är just här, i den digitala världen, man på Epos ser att utvecklingen kommer ligga den närmsta tiden. Men, och det är väldigt viktigt, detta i förhållande till hur själva hörlurarna är designade.
– Alla gånger vi gör ett headset så börjar vi med kuddarna. Och det tar ett-två år att få till rätt design av dessa och huvudband eller liknande. Ett headset ska ju vara bekvämt att ha på sig samt anpassat efter behovet. Parallellt med detta så letar vi efter rätt givare och när väl det akustiska konceptet är på plats så börjar vi implementeringen och toningen av algoritmerna. Om hörlurarna ska vara mindre av någon anledning, som exempelvis ett on ear-headset, så kommer det vara en hög risk för ljudläckage och ANC-systemet måste tonas för att hantera detta. Förbättring av läckage-kompensation är framtiden tillsammans med möjligheten att skräddarsy dina inställningar Torben Christiansen.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.