Teknikföretag bygger digital sportarena

digitalisering Digital plattform ska ge en bättre hockeyupplevelse oavsett var publiken finns och inspirera andra klubbar.

Teknikföretag bygger digital sportarena

Coronapandemin har förändrat spelplanen för många aktörer, inte minst inom sportvärlden. Nu slår sig anrika föreningen Mora IK ihop med med Advania, Aruba och Onsite Sport för att ta fram en digital, interaktiv plattform som ska ge en bättre hockeyupplevelse oavsett var åskådarna befinner sig.

– Just nu är det tyvärr ett ganska splittrat community inom sporten, med supportrar som är utspridda på flera olika ställen, digitalt på sociala medier och hemsidor, och fysiskt på arenan. Vi har identifierat behovet att sammanföra dem och erbjuda alla en lika nära och spännande upplevelse av sporten, säger Peter Hermodsson, klubbdirektör på Mora IK.

Styr kameror direkt från appen

Användarna ansluter till plattformen med hjälp av en mobilapp som tas fram av Falunbaserade utvecklaren Onsite Sport. Från appen kan publiken styra ett antal kameror som står utplacerade i den fysiska arenan och välja kameravinkel beroende på hur man vill uppleva en situation i matchen. Appen kommer också fungera som en kontaktyta mellan sponsorer, klubben, samarbetspartner och publiken.

Advania kommer att stå för design och installation av nätverket på plats i den fysiska arenan medan Aruba levererar själva nätverksutrustningen. Man har som målsättning att inspirera andra klubbar med den nya teknikplattformen, som kommer att börja testas under 2022.

Nya sätt att konsumera underhållning

– I dag vill vi kunna konsumera sport och underhållning på våra egna villkor: hur, var och när vi vill. Det bemöter vi och vill därför erbjuda större möjligheter för supportrar att engagera sig och skapa en förbättrad och framför allt personaliserad live-upplevelse, säger Daniel Albertsson, Chief Digital Innovation Manager på Advania.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.