På vilken teknik bygger er plattform: För 20 år sedan när Telavox grundades valdes open source-projektet Asterisk som utgångspunkt. Under åren har vår egen utvecklingsavdelning skapat funktioner och tjänster som är specifikt anpassade för den nordiska marknaden. Idag erbjuder Telavox en plattform som inte bara nyttjas av oss själva utan distribueras även av ett flertal internationella operatörer på den globala marknaden.
Telavox från Telavox AB – molnväxelguiden 2023

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Er största kund: 6000 anknytningar.
Er minsta kund: 1 anknytning.
Den största fördelen med er molnväxel: Vi ger våra kunder och partners möjlighet att på egen hand hantera samtliga delar av växeln i realtid. Det kraftfulla administrationsgränssnittet och de självförklarande användarapplikationerna gör att vi vågar påstå att vi har högst nyttjandegrad i branschen. Alla kunder har precis samma växeltjänst, oavsett storlek, och eftersom vi uppdaterar tjänsten kontinuerligt upptäcker de nya funktioner över tid och stannar därför oftast väldigt många år som kunder.
En nackdel med er molnväxel: Vi har ännu inte haft tid att egenutveckla vissa av de mest komplexa delarna av vår omni-lösning, såsom bemanningsplanering och NKI-undersökning över telefon. Dessa tjänster behöver vi därför tredjepartsleverantörer för att lösa. Vår support kan dock agera SPOC även för dessa tjänster i dagsläget och egenutveckling pågår.
Hostas: Lösningen har alltid enbart funnits i Telavox eget moln. All data hostas på egendriftade servrar i Sverige i datorhallar av absolut högsta säkerhets- och kvalitetsklass.
Marknad: Globalt.
Passar för: Medelstora och stora företag.
Operatörsmöjligheter: Trots att vi själva är en fastnätsoperatör är vår växel operatörsoberoende. I en och samma adminportal kan vi i egen regi erbjuda licenser för såväl fast trafik som Telavox-simkort från den/de ledande operatörerna i respektive nordiskt land: Sverige: Telia, Danmark: TDC, Norge: Telenor samt Finland: Telia.
Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Admin-gränssnitt, mobil anknytning och Microsoft Teams-telefoni.
Grundfunktioner:
- Admin-gränssnitt
- Hänvisningssystem
- IVR
- Mobil anknytning
- Telefoniststöd
- Koppling till kontaktcenter-lösning
- Kö-system
- Röstbrevlåda
- Microsoft Teams-telefoni
- Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni
- Integration med AD
- Statistik om telefoni
Funktioner angivna av leverantör: • API-baserad on-/off-boarding • Marknadens enda nordiska företagsväxel inklusive mobilhantering • Mobildatapott i samtliga länder • Integrerat kontaktcenter med omnikanal • Softphone i Teams utan krav på dyra Teamslicenser • Advanced nodes för avancerad samtalsrouting med koppling till kundens CRM/ERP/BankID/och så vidare.
Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Med vår senaste utveckling kan kunden använda Telavox softphone inne i Teams utan krav på dyra Microsoft-licenser. På så sätt får kunden möjlighet att nyttja Telavox fulla växelutbud, men samtidigt besvara och hantera samtalet direkt i Teams. Med synkroniserad presence över plattformarna, Single Sign-On, kalander- och kontaktsynk får slutanvändaren en sömlös telefoniupplevelse där de kan hantera växeln i Teams utan att byta gränssnitt. Telavox kan dessutom integrera med Microsoft Teams via Direct Routing+hostad SBC för de kunder som önskar det.
Admin av IVR-lösning: Vår grafiska återgivning av IVR/knappval är utvecklad med fokus på att inga förkunskaper ska behövas. Enkel drag and drop samt en genomgående tydlighet gör att det blir begripligt för alla. Något som tidigare krävde en telekomtekniker som skulle ”programmera växeln” kan numera lösas direkt ute i den operativa verksamheten.
Admin av kö-system: Samtliga inställningar på kösystemet är åtkomliga i realtid i vår administrationsportal. Här bygger man flöden, spelar in ljud, anger tröskelvärden och lägger scheman redan före drift. Väl i förvaltning kan 90 procent av de vardagliga åtgärderna nås direkt i vår webbapp/mobilapp, lägga till/ta bort samt logga in/ut medlemmar, övervaka statistik, ange tillfälliga vidarekopplingar och så vidare.
Lösning för statistik: Vi tycker att samtalsstatistik ska vara relevant, nära till hands och tydligt presenterad. Därför finns det flera möjligheter att visa statistik beroende på användarens behov – till exempel realtidsstatistik i vår webbapp/mobilapp, via regelbundna mejlrapporter och/eller med kontinuerliga rådataströmmar till branschledande statistikmotorer såsom Microsoft Power BI.
Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: • Vår lösning är helt anpassad för nordiska verksamheter. Detta innebär att man kan ha verksamhet i alla fyra nordiska länder och allt samtal i en enda växel, från en och samma leverantör i ett avtal. Aldrig tidigare har nordiska verksamheter kunnat komma varandra så nära internt som med vår lösning. • Advanced nodes, vilket innebär att vi har möjlighet att ställa frågor till kundens system under tiden den inringande kunden står på kö. Kundens system kan berätta vilken kundtyp, affärsområde eller serviceavtal kunden har, och samtalet kan kopplas direkt till den bästa tillgängliga resursen, utan handpåläggning.