Vad händer avseende 5g för våra ”mobile virtual network operators”, så kallade virtuella operatörer?
Telavox: Finns ingen it-chef som kräver 5g
Mobilnät Telavox är i startgroparna med 5g-utrullning till sina kunder innan året är slut. Först ska finska och danska kunder uppgraderas.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
I går tittade vi till Chilimobil, som hyr in sig hos Tre. Idag har vi stämt av läget med den skånska Ucaas-leverantören Telavox som går i Telias nät här i Sverige.
Deras relation till 5g är delvis annorlunda mot Chilimobil.
Vad kommer 5g-utrullningen innebära för Telavox som bolag?
– I det här läget, väldigt lite. Där är det mer en ”nice to have” för att telefonerna surfar snabbare snarare än att det påverkar vår tjänst. Men det är inte affärsdrivet – jag har ingen it-chef som kräver 5g. Utan det är mer de fristående sim-korten för maskiner som 5g kommer att revolutionera. Och den frågan är jätteintressant, men jag står lite utanför. Om du har fem maskiner i en fabrik som ska prata med varandra, då slipper du kanske att gräva ner fiberkabel och installera detta, och kan istället köra det över mobilnätet med en högre säkerhet. Men vi har inga planer på att gå in i IoT/machine to machine, säger Viktor Sandgren, chef för storkundsavdelningen på Telavox, till Telekom idag.
Hur är statusen med utrullningen?
– Vi rullade ut 5g först i Finland, nu håller vi på i Danmark och sedan står Sverige på tur. Allt det ska ske här under Q4, säger han.
Hur stor är kundefterfrågan på 5g?
– Visst tycker folk att det är kul att kunna surfa jättesnabbt, men det har inte varit någon jätterevolution eller efterfrågan på just 5g, säger Viktor.
Hur ser dialogen ut med nätägarna?
– Den är ju från land till land, men i Sverige är det Telia, och de gillar att vi kommer med många nya abonnenter – så där är vi en stor kund, men även en viktig sådan.
OMRÖSTNING
[poll id=”8″]