Telavox: Nu vinner vi kunder som har flera tusen användare

Operatörer Utmanaren Telavox har blivit vuxen. Men ordet utmanare vill de inte sudda ut trots att de idag omsätter betydligt mer än en miljard om året. Telekom idag har besökt 20-åringen i Malmö.

Telavox: Nu vinner vi kunder som har flera tusen användare

I Västra hamnen i Malmö finns hjärtat av den skånska operatören Telavox. Kontorsytorna på de två våningsplanen blir allt större och de anställda allt fler. Mötesrummen har trendiga namn som Simple, Fast och 404. I varje rum pågår ett bubbligt möte med några av de 250 anställda i Malmö. Det märks att här har de anställda medvind; inte bara i de rundpingis-turneringar som spelas på luncherna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vi har roligt här, men vi fick flytta undan pingisbordet från de som pratar med kunder i telefon. Vi har en väldigt tillförlitlig tjänst, men det händer att vi har problem och då lät det inte så bra med pingisbollar i bakgrunden, säger Viktor Sandgren, storkundsansvarig på Ucaas-spelaren som tar emot Telekom idag i loungen på våning två eftersom alla rum är uppbokade.

Det har gått fem år sedan vi träffade honom som relativt nyanställd; rekryterad från Telia på andra sidan gatan i Malmö. Då var hans uppdrag att bygga upp en avdelning som kunde attrahera enterprise-marknaden utöver SME-marknaden där operatören redan fått fäste.

– Produkten passade ännu bättre för storbolag, där personalförändringar och nya behov sker frekvent. Stora koncerner som gärna vill kunna managera telefonin själva. Min magkänsla sa att här har vi en produkt som kommer att slå bara vi berättar om den, sa han då.


Blivit ett miljardbolag

Nu säger han att det senaste året har utvecklingen kommit ifatt hans profetia. För i år när Telavox fyller 20 år har utmanaren blivit vuxen och är idag ett miljardbolag.

– Tidigare var våra kunder ofta upp till 300 användare, men nu vinner vi kunder som har flera tusen användare och till och med sjukhus. I många av de stora retail-kedjorna dominerar vi tack vare att vi har en så bra lösning där vi ger de telefoni utan att de behöver egna telefoner till personalen.

Självklart har tekniken spelat en viktig roll i resan uppåt på b2b-marknaden. Ucaas-lösningen utvecklas ständigt för att få mer funktioner, som Teams-koppling, och en allt högre tillförlitlighet.

– En viktig nyckel för oss har hela tiden varit att vår tjänst ska vara lätt att använda och det är fortsatt mycket viktigt, säger Viktor Sandgren. Både för den som administrerar och den som använder tjänsten.

I höstas lanserades även en omnikanal-lösning för att ta sig in mer på den mer avancerade växel- och kontaktcentermarknaden.

– Här tittar vi såklart mycket på artificiell intelligens och talanalys. Vi har 120 utvecklare som jobbar under ledning av Jenny Karlsson och Tor Blomdell. Vi har bra samarbeten, men tror att vi kommer att kunna bygga det här själva framåt.

För att växa in på storbolags-marknaden tror Telavox också att det är viktigt med uppmärksamhet för lösningen. Därför blev de glada när de som enda nordiska Ucaas-leverantör dök upp i Forresters landscape-genomgång som en betydande spelare nyligen.

– Vi får se när den slutgiltiga genomgången kommer om vi är med. Men att vara med i den här delen är väldigt roligt för oss, säger kommunikationsansvariga Marthina Elmqvist. Det är den här och Gartners magiska kvadrant som man vill synas i.


Nya roller skapas

Minst lika central som tekniken och uppmärksamheten har en allt mer professionell organisation varit. Nya roller tillsätts och bland annat har en ansvarig för förhandlingar med utländska samarbetspartners tillsatts. Andra funktioner görs om. Det gäller bland annat advisor-avdelningen som tidigare var ett bra försäljningsargument; varje kund fick en egen rådgivare som var med från lanseringen och så länge som den behövdes.

– Det fungerade väldigt bra och var populärt. Men till slut insåg vi att det inte skalade så bra och det hindrade vår tillväxt eftersom de hade fullt upp med kunder och inte kunde ta emot nya, säger Viktor och fortsätter:

– Idag har vi istället en support som är tillgänglig dygnet runt. På kontorstid finns den i Sverige och på andra tider sköts den från Barcelona, vilket passar väldigt bra när vi har allt fler internationella kunder.

För det är ju inte bara i Sverige som Telavox växer. Stort fokus lägger vd Viktor Karlsson och hans uppköps-ansvariga på att hitta nya marknader att växa på. Redan har man köpt in sig på den belgiska, franska, norska och spanska marknaden.

– Nu efter sommaren tar vi nästa steg där. De har länge varit ”a telavox company”, men nu byter de namn i Belgien och Frankrike från Allocloud till Telavox och börjar sälja vår produkt istället för den som de har utvecklat, säger Marthina Elmqvist.


Fåt Telavox-namnet efter sommaren

Hon berättar att den resan gjorde Erate i början av året och den kommer att fortsätta för de andra bolagen som förvärvats också, Numintec i Spanien står på tur. Om A3-plattformen från Belgien är på väg att avvecklas så är Erates lösning för virtuella mobiloperatörer och Numintecs kontaktcenterlösning betydligt mer livskraftig.

– Erates mvno-lösning ger oss mycket omsättning och är en förklaring till att vi nu omsätter 1,7 miljarder kronor per år. Det ger oss en bättre position på wholesale-marknaden och Numintecs lösning kommer till Sverige, säger Viktor Sandgren och fortsätter:

– Den är otroligt kraftfull, och när vi förbättrar användargränssnitten till att bli mer likt det Telavox-användare är vana vid idag kommer den ge oss chansen att konkurrera med de stora spelarna som Genesys och Puzzel fullt ut.

Vilka marknader tittar ni mer på internationellt?

– I första hand är det Europa som är intressant, säger Marthina Elmqvist. Vi tittar både på intressanta bolag och intressanta marknader.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.