– Det är höga mål, men det är samtidigt en enormt stor marknad. McKinsey bedömde innan pandemin startade att den globala marknaden är värd 13 miljarder dollar årligen. Kan vi bara få några få procent av marknaden så är det väldigt stora pengar för oss, säger han.
När pandemin har satt fart i världen har många operatörer märkt av nya krav från kunderna som behöver en mer modern plattform. Reine Eriksson märker att det blivit en närmast exponentiell ökning av efterfrågan i världen.
– Det finns ett stort sug efter framför allt operatörsledda plattformar, så som vår Telavox-lösning. Vi har dialoger idag med väldigt många operatörer i Latinamerika och Asien och då är det viktigt för oss att vi nu har fått in två kunder i Europa som har valt vår lösning, säger han.
Det är operatörerna Nema på Färööarna och Andorra Telecom som har valt Telavox som teknik-leverantör för deras uc-lösning. Avtalen är skrivna på tre år med möjlig förlängning inskrivet bland villkoren.
– För nya kunder kan vi nu visa upp att det är enkelt att hantera en mjukvaru-baserad lösning som vår. Det går enkelt att byta språk, lägga loggor på rätt ställe och så vidare. Och för nya kunder är det inte så viktigt hur stora marknaderna som vi finns på är. Det viktiga är att det fungerar.
publicerad 22 december 2020