Tele2: ”Det skapar nya förväntningar från våra kunder..”

Branschen Vi har pratat med Sofia Ahlmark Hyvärinen som är chef för företagsaffären hos Tele2 om möjligheterna med ai, 5g-utvecklingen samt kundernas höga krav på säkerhet och hållbarhet.

Tele2: ”Det skapar nya förväntningar från våra kunder..”

I en ny artikelserie har Telekom idag har pratat med fyra representanter från Tre, Telia, Telenor och Tele2 om hur företagsaffären förändras, möjligheterna med 5g och trenderna som påverkar deras verksamhet mest just nu. Alla fyra har fått svara på samma fem frågor.

Vi har redan pratat med Johan Hörberg från Tre och Tobias Larsson från Telia. Nu har turen kommit till Sofia Ahlmark Hyvärinen, chef för företagsaffären hos Tele2.

Sofia Ahlmark Hyvärinen, chef företagsaffären Tele2.

1. Vilka trender ser ni inom företagsaffären just nu?

– Från ett kundperspektiv så lever vi mitt i digitaliseringsvågen inklusive ai vilket påverkar oss alla i hur vi skall jobba framåt. Det skapar nya förväntningar från våra kunder men också ett behov av nya partnerskap som bygger värde för våra kunder. En annan trend som är högt på agendan är cybersäkerheten där efterfrågan från kunder ökar hela tiden tillsammans med ett ökat intresse i hållbarhetsfrågor.

2. Har ni justerat prissättningen för slutkunder hittills i år?

– Vi ser hela tiden över vår prissättning mot våra slutkunder, vi har gjort vissa justeringar inom områden där vi fått högre omkostnader för våra tjänster och prisjusterat vissa delar av vår produktportfölj. Vi har kontinuerligt fokus på att erbjuda rätt priser i förhållande till det värde våra kunder efterfrågar.

3. Vilka av era 5g-tjänster ser ni störst intresse för just nu?

– Alla moderna telefonitjänster har 5g och vi ser det som en naturlig utveckling för att möjliggöra att våra kunder drar nytta av den senaste tekniken och bästa möjliga nätupplevelse. Parallellt ser vi efterfrågan på mobila nättjänster, baserat på 4g och 5g, som är skräddarsydda efter kundernas behov när det kommer till täckning, säkerhet, robusthet och kvalitet i form av exempelvis privata nät.

4. Vilka nya 5g-tjänster ser ni framför er att ni kommer erbjuda kommande år?

– Tele2 jobbar kontinuerligt för att erbjuda de bästa 5g-tjänsterna till våra företagskunder i Sverige. Detta utifrån att vi ser kunder efterfrågar mobil uppkoppling som central förmåga i deras verksamhet. Privata mobila nät utvecklas mot att inte bara vara en plattform för 5g utan även innehålla mer värdeskapande tjänster för att möta kundernas tillämpningar och behov. Vi ser även efterfrågan på att kunna köpa våra mobila nättjänster som tjänst.

5. När tror ni att ni kommer kunna erbjuda era kunder 5g-standalone?

– Vi analyserar ständigt tidslinjen för lämplig kommersiell lansering utav 5g SA. När marknaden och förutsättningarna är de rätta, det vill säga när vi tydligt ser ett affärs- och kundbehov, så kommer vi att erbjuda 5g SA.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.