Tele2 förlorarna när Tre snor kunderna

Bransch Tele2 har de senaste tio åren tappat 30 procent av sin marknadsandel medan Tre har växt stort sedan starten 2003. Det visar statistik som Telekomnyheterna har tagit fram.

Det är Telekomnyheterna som tagit fram och gått genom statistik från operatörernas kvartalsrapporter. Och siffrorna talar sitt tydliga språk enligt Mats Sjödin, chefredaktör på Telekomnyheterna:

– Tre är vinnaren och Tele2 är förloraren. Sen är det också intressant att Telenor, som många sagt att det gått så dåligt för, har behållit sin marknadsandel, det är väldigt spännande tycker jag.

32 procents tapp

Genomgången är fokuserad på vad som hänt med marknadsandelarna mellan operatörsjättarna sedan Tre kom in på marknaden.

Då, kvartal 4 2003, såg fördelningen ut som följer:

Tre 0,2 procent, Telia 44,3, Telenor 17,4 och Tele2 38,1.

De största förändringarna om man jämför med kvartal 4 2013 står Tre och Tele2 för. Enligt deras kvartalsrapporter har Tre 11,7 procent medan Tele2 är nere på 25,9. Alltså ett tapp på cirka 32 procent.

”Jämför äpplen och päron”

Siffrorna innefattar alla kunder, både konsument och företag.
I sammanhanget ska också nämnas att Tele2 skrivit ner antalet kontantkortskunder vid två tillfällen. Detta beror på att man ändrat beräkningsmodellen för aktiva kontantkortskunder genom att korta antalet månader från tolv till tre sedan 2003. Enligt Telekomnyheterna ska denna förändring inte ha så stor inverkan på den sista raden.

Men Tele2 slår ändå ifrån sig:

– Detta är som att jämföra äpplen och päron och jag vill lyfta fram att vi har behållit en god lönsamhet under de senaste tio åren. Det är möjligt att vi var lite för kaxiga i början av 2000-talet, men vi kan se nu att 3s tillväxt saktat in de senaste kvartalen och att vi samtidigt växer starkt, säger Malin Livhage, presschef på Tele2, till Telekomnyheterna medan Nicholas Högberg  på Tre svarar såhär:

– Jag är inte säker på att vi rakt av tagit Tele2:s kunder. Vi har nog tagit kunder från alla de andra operatörerna, spritt under olika perioder, och haft ett positivt nettoinflöde från alla dem andra under en längre tid.

Fakta

I korthet

Marknadsandelar kvartal 4 2013

Tele2: 25,9

Telia: 45,3

Telenor: 17,2

3: 11,7

Förändring marknadsandelar 2003 till 2013 i procentenheter:

Tele2: -12,2

Telia: 1,0

Telenor: -0,2

3: 11,5

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter