Tele2: Här är de största talangerna i Telekom-Sverige

Talangjakten Tele2 jobbar hårt för att bli en mer attraktiv arbetsgivare för fler.
– Vår bransch är i dagsläget mansdominerad och vi måste lyckas bredda intresset för branschen bland kvinnor i större utsträckning, säger Viktor Wallström, Executive Vice President, Communications & Sustainability på Tele2.

Tele2: Här är de största talangerna i Telekom-Sverige

I dag erbjuder vissa telekomoperatörer en helt annan bredd på arbetsuppgifter än vad man har gjort tidigare. Det  innebär att bolagen attraherar en bredare, och i viss mån ny del av talangmarknaden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Vi har programmerare, tekniker, marknadsförare, kommunikatörer, ekonomer, butikspersonal, jurister, webbutvecklare och en rad andra kompetenser och roller i huset. Det innebär också att vi som bolag måste attrahera en större del av talangmarknaden, och inte bara specifika roller och funktioner, säger Viktor Wallström.

Talang-listan

5 Talanger att hålla koll på enligt Viktor Wallström

  • Vem: Anna Rosén, Corporate Analytics and Strategy, Kinnevik. Varför: Skarp analytiker, målmedveten, tydlig och smart. Kommer gå långt.
  •  Vem: Mattias E.Z. Ahlm, Senior Strategy Manager, Strategy & Business Development, Tele2. Varför: Intelligent motor bakom många spännande initiativ såsom nätverksdelningar och nya produkter och tjänster.
  • Vem: Lydia Faager Endrell, Head of OSS, Tele2. Varför: Produktiv, inspirerande och tydlig ambassadör inom it-organisationen och kvinnlig förebild i ett mansdominerat område.
  • Vem: Anna Rydén, Nordic Corporate Citizenship Lead på Samsung Electronics Nordic. Varför: Har ett gott rykte och har gjort raketkarriär på Samsung. Rattar hållbarhetsarbetet på ett strålande sätt.
  • Vem: Karolina Larsson. Varför: började sin karriär på Tele2 som trainee och har därefter gjort en snabb karriär på Tele2. Sitter nu i ledningsgruppen på B2C som ansvarig för mobilprodukter.

Han anser att i en konsumentnära bransch som telekom blir varumärket, produkterna och tjänsterna som man erbjuder viktiga för medarbetare och talanger.

 

”Vi har duktiga ledare på Tele2”

– Jag tror att vi i större utsträckning som bransch behöver dra kopplingen till den samhällsnytta vi möjliggör som en pådrivare av digitalisering och mer kommunikation. Vi går onekligen mot en verklighet där vi ses mer som en ”commodity” i likhet med el, vilket ställer än högre krav på vår kommunikation och våra varumärken. Som talang behöver man känna att man tilltalas både av det vi möjliggör, men också vad vi fyller vårt varumärke med samt hur vi pratar om oss själva, säger han.

Den externa bilden måste dessutom gå ihop med den interna bilden för att kunna skapa trovärdighet.

– Vi som är ledare måste självklart också agera förebilder och ambassadörer. Dels i hur vi agerar i det dagliga arbetet men även i vilka vi rekryterar in i företaget. En styrka på Tele2 är att vi har duktiga ledare och att medarbetarna har ett tydligt förtroende sin närmsta chef, säger Viktor.
Tele2 har sedan länge ett traineeprogram där man årligen rekryterar cirka tio unga talanger som jobbar tillsammans med någon i ledningsgruppen under ett helt år.

– Flera av dessa har idag ledande positioner hos oss, men även på andra företag. Ett bra exempel är Samuel Skott som började som trainee för ett antal år sedan och idag är chef för konsumentaffären tillika medlem i Tele2s ledningsgrupp, säger han.

Därtill har Tele2 nyligen startat ett separat it-traineeprogram för ytterligare elva talanger specifikt inom ti då man ser att rekryteringsbehovet där är extra stort. De personerna kommer gå ett liknande program men som är mer nischat inom it och teknik.

– Vi jobbar också hårt för att bli en mer attraktiv arbetsgivare för fler. Vår bransch är i dagsläget mansdominerad och vi måste lyckas bredda intresset för branschen bland kvinnor i större utsträckning. På så sätt kommer såklart den talangpool som vi rekryterar från öka ytterligare. Det sista halvåret har vi exempelvis ökat antalet kvinnor som jobbar i våra butiker från 30- till 39 procent. Detta tror vi såklart ska göra oss ännu mer attraktiva både hos våra kunder samt våra blivande talanger, säger Viktor Wallström.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter