Tele2 jagar framtidens m2m-lösningar

Genom att starta en innovationstävling vill Tele2 stimulera landets studenter att kläcka nya idéer för den ständigt växande maskin-till-maskin-marknaden.

Tele2 jagar framtidens m2m-lösningar

Området m2m väntas växa explosionsartat de närmaste åren. Bland annat spår telekomjättar likt Ericsson att det år 2020 kommer att finnas 50 miljarder kommunicerande maskiner i världen. Men den som vill ha en bit av kakan måste hänga med i svängarna – eller ännu hellre ligga steget före.

Detta har Tele2 insett och operatören anordnar därför en nationell tävling, Tele2 m2m Innovation Award, där studenter sporras att spåna fram morgondagens möjligheter för m2m.

– Existerande tjänster i samhället kan effektiviseras. Dessutom kommer m2m-tekniken att innebära helt nya tjänster som vi idag inte ens kan drömma om. Det viktiga nu är att inte halka efter i utvecklingen, förklarar Johanna Berlinde, produktmarknadschef på Tele2 Business.

Hoppas på nytänkande studenter

Tävlingen riktar sig till alla Sveriges högskolor och universitet och vilka idérika studenter som helst är fria att delta. Däremot marknadsför sig Tele2 i första hand genom studentkårerna på Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola, Lunds Tekniska Högskola och Tekniska Högskolan vid Linköpings Universitet.

Studenterna får sex veckor på sig att lämna in tävlingsbidrag där de beskriver sina idéer om hur m2m kommunikation kan utnyttjas i framtiden. Det bästa förslaget belönas med en prissumma på 30 000 kronor. Men även platserna två och tre kan se fram emot en slant, närmare bestämt 15 000 respektive 10 000 riksdaler.

I juryn sitter inga gröngölingar direkt. Förutom Tele2:s egen vd Mats Granryd återfinns även Andreas Hessler som är m2m-ansvarig på Ericsson och Bengt Norström, vd för strategikonsultbolaget Northstream. Tele2 m2m Innovation Award pågår mellan den 3 oktober och 13 november.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.