Tele2 kör hårt på egna butiker

För att möta kundernas ökade krav på service fortsätter Tele2 på sin inslagna retaillinje. Under året tänker operatören öppna fler egna butiker i ett rasande tempo.

Tele2 kör hårt på egna butiker

För tre år sedan bestämde sig Tele2 för att slopa sina så kallade canvasförsäljare i köpcentrum och istället fokusera på egna butiker och återförsäljare. Främst för att kunna erbjuda kunderna mer och bättre service. I förra veckan öppnade man sin 37:e butik – och fler är att vänta.

– I takt med att mobilerna blir mer avancerade och mobiltjänsterna mer komplexa så har behoven från kunderna förändrats. Dels har kraven på kompetens och service ökat, dels vill många av våra kunder, framförallt våra företagskunder, ha en personlig kontakt hos oss. Där fyller butikerna en viktig funktion, kommenterar Holger Fritz, försäljningschef på Tele2 och vd för Tele2butikerna.

Komplement snarare än konkurrent

Hittills i år har tio butiker öppnats och innan året är slut ska ytterligare åtta nya butiker finnas för kunderna. Samtidigt kommer över 100 butikssäljare att rekryteras.

– Målen för vår retailsatsning har slagits med råge och omsättningen är klart högre än förväntat, fortsätter Holger Fritz. Vi omsatte cirka 360 miljoner kronor i fjol och i år räknar vi med omkring det dubbla.

Tanken är att skapa en rikstäckande butikskedja med över 70 butiker. Och enligt Holger Fritz att arbeta närmare återförsäljarna, snarare än att konkurrera med dem.

– Vi ser att våra egna butiker är ett bra komplement till våra återförsäljare som är Tele2 viktigaste försäljningskanal. De kunder som vill ha en direktkontakt kommer till oss, medan de som vill ha en mer oberoende rådgivare väljer någon av alla de återförsäljare som finns, förklarar Holger Fritz.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.