– Det som hände var att en nod i en gateway som kopplar samtal mellan operatörer slutade fungera fullt ut. Det insåg vi efter en tid av intensiv felsökning och sedan arbetade vi tillsammans med vår underleverantör för att åtgärda felet.
Vid 21-tiden på kvällen meddelade Tele2 i ett pressmeddelande att åtgärderna man vidtagit gett resultat. Men redan på tisdagen kom problemen tillbaka och fortsatte störa Tele2:s kunder som inte kunde ringa. De sista problemen på grund av teknikhaveriet löstes sedan på onsdagen. Längst tid tog det att få igång telefonin mellan Tele2 och Telenor och nå full kapacitet igen i kopplingen.
Hur många var det som jobbade med felsökning och uppgradering av den felande utrustningen?
– Vårt kristeam gick igång direkt. Det var många både från oss och från våra underleverantörer, men någon siffra har jag inte. När något sådant här händer är det allas största fokus att få det att fungera igen eftersom driftsäkerhet och pålitlighet är extremt viktigt för oss, säger Thomas Helbo.
Vilken underleverantör är det som levererat utrustningen?
– Det vill vi inte kommentera, men jag kan säga att de varit med i arbetet och sett till att allt fungerar igen.
Vad är det ni har åtgärdat?
– Vi började med att starta om utrustningen, sedan har vi bytt en del och jobbat både med konfigureringar och uppgraderingar. Till slut fungerade tekniken stabilt igen.
Hur mycket kontakt har ni med andra operatörer vid en sådan här störning?
– Självklart en del för att kunna isolera problemet, men framför allt jobbar vi internt.
Vid störningen påverkades även möjligheten att ringa 112 och SOS Alarm har berättat att man fick in fler ”tysta samtal” än vanligt medan störningen pågick. Om det finns ett direkt samband vet myndigheten inte.
– Hade man problem med att komma fram på 112 så ska man generellt kopplas vidare via en annan operatör, om inte det fungerar går det alltid att ta ut sim-kortet ur telefonen och den informationen gick vi ut med tidigt, säger Thomas Helbo.
Hur jobbar ni framåt nu?
– Vi har sedan tidigare bestämt oss för att göra en stor genomlysning av vår nya teknik-organisation och vårt mobilnät. Det arbetet inleder vi nu och det kommer att pågå under stora delar av Q3.
Översynen görs av konsultbolaget Analysys Mason och man ska granska både enskilda nätverkskomponenter och infrastrukturen i stort. Efter den genomlysningen får Thomas Helbo och övriga i Tele2-ledningen bestämma sig för hur man går vidare.
Samtidigt med det arbetet kommer PTS tillsammans med Tele2 att analysera störningen under midsommarveckan.