Tele2 har sedan i våras två nya växlar i molnet, vilka båda riktar sig till små och medelstora företag. Båda bygger på svenska Telepos plattform. Den mer avancerade av tjänsterna, Tele2 Växel Allround, har större möjligheter till kundanpassning och kan användas med både fasta telefoner, mobiler och mjukvarutelefon i datorn medan den enklare, Tele2 Växel Mobil, är en färdigförpackad tjänst för företag som klarar sig med enbart mobiler.
Intresset för Allround-tjänsten har enligt Patrick Höijer, produktmarknadschef hos Tele2 Business, varit ungefär som förväntat. Det gäller dock inte för Tele2 Växel Mobil.
– Tillströmningen av kunder har varit mycket större än vi hade räknat med. Historiskt sett tror jag aldrig att vi sålt så bra av någon växellösning tidigare, säger han.
Problem att hinna leverera
Men att få oväntat många kunder på en gång är inte helt oproblematiskt konstaterar Patrick Höijer.
– Under en period hann vi inte med att sätta igång alla kunder i den takt de kom in vilket orsakade väntetider. det löste vi genom att ta in mer folk, säger han.
Tele2:s gamla mobilväxel-tjänst tuffar på vid sidan av nya Växel Mobil och kommer så att göra ett bra tag till.
– Vi har ingen nyinförsäljning till den tidigare plattformen men eftersom vi haft fullt upp med att hantera alla nya kunder gör vi ännu ingen aktiv satsning på att migrera befintliga användare till den nya tjänsten.
En av fördelarna som Tele2 fått med att drifta både den enklare och den mer avancerade tjänsten på samma plattform är att det nu är enkelt att växla upp kunder som växer ur bastjänsten.
Vi slipper komplexa migreringar och kunderna kan jobba vidare med samma gränssnitt och mobilappar som de redan är vana vid, menar Patrick Höijer.