Tele2 slopar bindningstiderna

Abonnemang Operatören stökar om rejält i sin abonnemangsmodell och slopar bindningstiden för både företag och privatkunder. Samtidigt skrotas kopplingen mellan abonnemang och köpet av telefon.

Tele2 slopar bindningstiderna
Det är önskemålen från kunderna om en större flexibilitet som får Tele2 att efter 20 år skrota systemet med långa bindningstider, menar vd Thomas Ekman.
Det är önskemålen från kunderna om en större flexibilitet som får Tele2 att efter 20 år skrota systemet med långa bindningstider, menar vd Thomas Ekman.

Tele2 blir den första större operatör som slopar konceptet med bindningstid på abonnemang. Förändringen gäller inte bara abonnemang för vanlig mobiltelefoni utan också de för mobilt bredband och hemtelefoni via mobilnätet. Merparten av operatörens kunder, omkring 80 procent, köper idag ett paket med mobiltelefon och abonnemang med 24 månaders bindningstid, så det handlar om en mycket stor förändring, även om den slopade bindningstiden inte gäller för redan tecknade abonnemang.

– Det är omodernt att låsa in en kund i 24 månader med små möjligheter till förändringar. Nu ändrar vi på det för att göra våra kunder på riktigt nöjda, genom slopad bindningstid, mer frihet och större möjlighet att själva anpassa våra tjänster efter sina mobilvanor, säger Thomas Ekman, vd Tele2 Sverige.

Mobilen separeras från abonnemanget

En konsekvens av förändringen blir att Tele2 bakar ihop sina befintliga abonnemang till ett enda, där kunden kan anpassa exempelvis data- och samtalspott månad för månad. Det gäller även befintliga kunder som därmed kan förändra kostnaden och innehållet i tjänsten under den kvarvarande bindningstiden.

För att kunna fortsätta erbjuda kunderna möjlighet att sprida kostnaderna för hårdvaran men ändå ge dem möjlighet att lämna operatören innan telefonen är betald har Tele2 separerat finanseringslösningen från abonnemanget.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.