Försök att sätta olika företags, myndigheters och andra organisationers datakommunikation och webbsajter ur spel med hjälp av överbelastningsattacker är ett fortsatt växande problem. Tidigare var det främst stora och högprofilerade organisationer som var måltavlor men den gruppen behöver man inte längre tillhöra för att vara utsatt menar Patrick Höijer, produktmarknadschef för Tele2:s företagserbjudande.
– Att starta en attack är sjukt enkelt och det kostar bara några hundra dollar. Den låga kostnaden gör också att hotbilden ökar. Någon kan få för sig att släcka konkurrenters hemsidor, straffa en leverantör man är sur på, visa sitt politiska missnöje eller bara ägna sig åt vandalism, säger han.
Efterfrågat av kunderna
Hur många mindre och medelstora svenska företag som faktiskt drabbas och om någon bransch är mera utsatt än andra vet inte Tele2 men att de nu precis som flera konkurrenter lanserar en tjänst som ska skydda mot ddos-attacker beror på ökat intresse från kunderna.
– Man behöver inte vara så stor för att internetförbindelsen ska vara helt verksamhetskritisk. Det handlar istället om hur digitalt ditt företag är. Blir exempelvis webbutiken utslagen för ett e-handelsföretag blir kostnaderna snabbt stora, säger Patrick Höijer.
De ddos-skydd som operatören tidigare kunna erbjuda har byggt på väldigt kundanpassade lösningar med en prislapp som bara gjort dem åtkomliga för stora företag. Upplägget för den nya tjänsten är istället standardiserat vilket pressat ner kostnaden till helt andra nivåer.
– Att köpa brandvägg som tjänst brukar kosta omkring 2 500 kronor plus moms per månad, vårt ddos-skydd kostar omkring det dubbla, säger Patrick Höijer.
Standardiserad lösning
En viktig skillnad i förhållande till de kundanpassade lösningarna är att den nya tjänsten bara skyddar mot volymetriska attacker, den vanligaste formen av ddos-angrepp.
– Genom att definiera normalnivåer för trafiken i en kunds internetförbindelse kan vi tvätta den i förväg vid en attack så att linan inte blir överbelastad. Men för att kunna möta andra typer av attacker hade vi behövt använda kundplacerat utrustning och det kommer vi inte att erbjuda.
På frågan om hur effektiv Tele2-tjänsten är i praktiken konstaterar Patrick Höijer att man inte kommer att kunna ge någon hundraprocentig garanti.
– Men vi har bra förutsättningar eftersom hanteringen av datatrafik är vår kärnverksamhet och tjänsten bygger på teknik från Arbor som är marknadsledande på området.