Tele2:s oväntade drag – släpper uppkopplad chokladask

Branschen Tele2 har utvecklat en uppkopplad chokladask, Chocolate Bytes, med sensorer för att upptäcka fräcka pralintjuvar.

Tele2:s oväntade drag – släpper uppkopplad chokladask

Tele2 har med hjälp av Kantar Sifo undersökt svenskarnas julvanor. Nästan varannan svensk är irriterad på att julen tjuvstartas, och en tiondel har varit tvungen att göra sista minuten-inköp på grund av att julgodiset ätits upp för tidigt. 40 procent av de tillfrågade erkänner att de smygätit av julchokladasken före julafton.

Det är här Tele2-utvecklade Chocolate Bytes kommer in i bilden. Chokladasken har en sensor som känner av om locket öppnas och skickar notiser till användarens mobil. Du kan alltså befinna dig i ett annat rum eller på jobbet och ändå ha koll på om asken öppnas. Asken är trådlös med laddningsfunktion. 

 –  Vi vill alltid utforska hur vi kan använda tekniken i både större och mindre sammanhang. Vi blir alltmer uppkopplade och digitaliseringen påverkar vår vardag och även våra traditioner. Just den uppkopplade chokladasken är ett lekfullt experiment med glimten i ögat, men den kanske också kan väcka tankar om framtidens jultraditioner, säger Karin Nygren, affärsansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Chocolate Bytes kommer åtminstone inte i dagsläget att lanseras i stor skala. Det finns nämligen bara ett exemplar som konsumenterna har chansen att vinna i en tävling.

 – Vi ser att konsumtionen av data kraftigt ökar och då behöver vi telekomoperatörer möta upp för att säkra en bra kundupplevelse. Genom investeringarna vi gör, både i 5g och i fasta bredbandsnät, så ökar vi kapaciteten till det. Hushållen har även allt fler uppkopplade prylar i hemmen, för att styra larm, belysning, dammsugare och annat. Nu finns även en uppkopplad chokladask. I realtid får du koll på om julgodiset är på väg att ta slut innan släkten knackar på dörren, säger Karin Nygren, Tele2.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.