Cirka 800 tele- och internetkonsumenter har kontaktat Konsumenternas tele- och Internetbyrå, KTIB, med en fråga eller ett klagomål under den första månad som byrån har varit igång. KTIB, som öppnade 11 oktober, utlovar opartisk och kostnadsfri information, vägledning och hjälp till tele- och internetkonsumenter.
Försenat bredband
Många frågor och klagomål handlar om leveransförseningar, främst av bredband, och i vissa fall i samband med att konsumenten flyttar. En annan vanlig fråga är vad som gäller vid muntliga överenskommelser. Klagomål om detta gäller ofta att konsumenten anser sig ha fått ett muntligt löfte av en säljare som stått på allmän plats, till exempel utanför ett köpcentrum, vid köptillfället, exempelvis gällande pris eller täckning för mobiltelefoni, som sedan inte uppfylls. Det muntliga löftet är svårt för konsumenten att bevisa i efterhand. Ett annat ganska vanligt klagomål handlar om att det är svårt att komma i kontakt med operatörernas kundtjänster eller att konsumenten inte är nöjd med hur kundtjänsterna hanterar problem.