Telebyrån söks när bredbandet försenas

Under första månaden har inte mindre än 800 personer ställt frågor till den nya konsument och rådgivningsbyrån för telefoni och internet. Många tele- och internetkonsumenter undrar vad som gäller vid leveransförseningar.

Cirka 800 tele- och internetkonsumenter har kontaktat Konsumenternas tele- och Internetbyrå, KTIB, med en fråga eller ett klagomål under den första månad som byrån har varit igång. KTIB, som öppnade 11 oktober, utlovar opartisk och kostnadsfri information, vägledning och hjälp till tele- och internetkonsumenter.

Försenat bredband

Många frågor och klagomål handlar om leveransförseningar, främst av bredband, och i vissa fall i samband med att konsumenten flyttar. En annan vanlig fråga är vad som gäller vid muntliga överenskommelser. Klagomål om detta gäller ofta att konsumenten anser sig ha fått ett muntligt löfte av en säljare som stått på allmän plats, till exempel utanför ett köpcentrum, vid köptillfället, exempelvis gällande pris eller täckning för mobiltelefoni, som sedan inte uppfylls. Det muntliga löftet är svårt för konsumenten att bevisa i efterhand. Ett annat ganska vanligt klagomål handlar om att det är svårt att komma i kontakt med operatörernas kundtjänster eller att konsumenten inte är nöjd med hur kundtjänsterna hanterar problem.

Problemguide

Svar de vanligaste frågorna från konsumenterna finns på KTIB:s webbplats, www.ktib.se där det också finns möjlighet att ställa en fråga eller lämna ett klagomål direkt till byrån.

På webbplatsen har finns också en problemguide, en webblösning för att ge konsumenterna vägledning på ett problem. Man väljer det område som ens fråga gäller och klickar sedan vidare tills man får svar på det man undrar om.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.