Telefoniupphandling – en revolution på gång!

De företag som kan bibehålla en ledarposition gör det genom att ständigt förnya sig. Det finns gott om exempel på framgångsrika och solida företag som har haft en dominerande marknadsandel som de förlorat på en vecka eller ett år just på grund av oförmåga till förnyelse och anpassning till en ny marknadssituation. De som inte lyckas med förnyelsen försvinner.

Schweiz stolthet, flygbolaget Swissair är ett exempel. I slutet av 2001 gick Swissair i konkurs, utkonkurrerad av lågprisbolag som Ryanair och Easyjet. Lågprisbolagen ritade under några år om marknadskartan för världens flygbolag med priser som var 50–90 procent lägre än etablissemangets. Kunderna strömmade till i allt större omfattning. 1985 hade Ryanair 5 000 passagerare, 2004 nästan 5 miljoner!

Håller marknadsbilden på samma sätt på att ritas om inom telefoniområdet? Ty nu tar de stora kunderna kommandot med hjälp av nya rutiner och metoder vid upphandling. Ett exempel: när Göteborgs stad förra året skulle upphandla telefonitjänster åt sig själva och några kranskommuner använde man sig av så kallad omvänd e-auktion, vilket ledde till extremt reducerade anbudspriser. Detta har behandlats i en artikel i Telekom idag, nr 2/2006,

I det tidigare, gamla avtalet låg priset på 89 miljoner kronor. Budgivningen genomfördes i två faser: fas 1, kvalificeringskrav och initialbud och fas 2, den elektroniska auktionen. Under våren 2005 sattes en särkild hemsida upp för budgivningen. Tele2, Telia, Telenor och Ventelo hade kvalificerat sig för medverkan i slutrundan. Budgivningen började i april på 54 miljoner. Telia vann i september, efter avslutad budgivning och priset blev 29 miljoner kronor! Hur kan priset för en tjänst som telefoni falla så dramatiskt att det i en väl definierad upphandlingsprocess halveras?

Förvånande nog har ännu inte Göteborgsupphandlingen fått någon omfattande efterföljd. Någonting är fel! Men vad?

jorn.stolpe@ifi.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.