Teleindustrin möter nedgång med förändring

Över hälften av cheferna inom telekomindustrin möter lågkonjunkturen med förändringsprojekt. Men många projekt är dömda att misslyckas, enligt en undersökning.

Teleindustrin möter
nedgång med förändring

Svenska och utländska företag investerar stort i förändringsprojekt som ska minska kostnader och öka effektiviteten för att möta tuffare tider. Detta gäller inte minst inom telekomindustrin. I en ny undersökning, genomförd av The Economist Intelligence Unit (EIU) på uppdrag av Celerant Consulting, svarar 57 procent av de tillfrågade cheferna inom telekom att pågående och planerade förändringsprojekt är motmedel för att möta den ekonomiska nedgången.

Kostnader och resultat

– Efter några år med hög tillväxt har näringslivet nu åter fått fokus på kostnader och resultat. När pressen på förbättrad effektivitet ökar växer också behovet av identifiera förändringar eller förändringsprocesser som skapar säkra och långsiktiga lösningar, säger Patrik Sjöstedt, chef för den nordiska delen av konsultföretaget Celerant Consulting.

– Det kommer att ske mycket inom det här området under de närmaste åren. Därför har vi valt att sätta fokus på förändringsarbetet inom näringslivet i den här undersökningen, som vi kommer att genomföra årligen under de kommande tre åren för att direkt kunna följa utvecklingen.

Dömda att misslyckas?

Trots att antalet planerade förändringsprojekt ökar både i Sverige och internationellt, visar undersökningen från EIU och Celerant Consulting att majoriteten av projekten kommer att misslyckas. Hela 57 procent av de tillfrågade cheferna inom telekomindustrin anser att hälften eller färre av deras genomförda förändringsprojekt under de senaste fem åren har varit lyckade.

Det är en intressant siffra då telekombranschen investerar mycket stora summor i förändringsprojekt. Under 2007 investerade de tillfrågade telekomföretagen i genomsnitt 9,3 miljoner dollar i förändringsprojekt, jämfört med genomsnittet i alla sektorer som låg på 7,8 miljoner dollar. Trots detta svarar 36 procent av telekomföretagen att de planerar ännu tyngre investeringar inom detta område.

Ses som ursäkt för avsked

Undersökningen visar att de främsta orsakerna till att projekten misslyckas är för dåligt stöd från medarbetarna och saknad av involvering från lokala chefer. Orsaken till båda dessa är låg tilltro till ledningen och även till projektets slutliga mål. Alltför ofta används förändringsprojekt som en ursäkt för att avskeda medarbetare.

– För att lyckas bättre framöver är det en förutsättning att chefer kommunicerar klara mål med projekten. Det ökar också förståelsen bland medarbetarna att förändringsprojekt inte handlar om att skicka ut nya organisationsdiagram och strategier, utan om att förändra medarbetarnas inställning, att vinna deras hjärtan och hjärnor, berättar Patrik Sjöstedt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.