– Det som kanske är mest intressant i årets undersökning är att telekombolagens B2B-verksamheter presterar bättre än de verksamheter som säljer till konsumenter. Generellt har branschen förbättrat sig inom digital produktupplevelse, e-handel och e-crm. Däremot tappar de inom kategorin mobilt.
Detta förklaras med bristen på tjänster i telekomföretagens mobilappar och på deras mobilsajter.
Bäst av alla – i Sverige
De svenska telekombolagen ligger dock i absoluta framkant när det gäller digital marknadsföring och näst bäst inom digital produktupplevelse.
Bäst av alla är enligt undersökningen Telia B2B, (business to business), som lyckats bra med att erbjuda e-handelsupplevelse, e-crm och mobil upplevelse.
– Framförallt har Telia bättre kundtjänstkanaler och säljsupport än konkurrenterna, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på Bearingpoint.
Men jämfört med konkurrenterna i Finland och Norge kommer Telia bara på sjätte plats. Allra bäst i de tre länderna är finska operatören DNA som ligger i framkant på de flesta digitala områden men främst när det gäller mobila tjänster och sociala medier.
Bransch för bransch – topp 10
1.Telekom (B2B) 7.25 p
2.Telekom (B2C) 7.25 p
3.Detaljhandeln 7 p
4.Energi 6.75 p
5.Dagligvarubranschen 6.75 p
6.Persontransport 6.75 p
7.Media 6.5 p
8.Bank 6.5 p
9.Försäkring 6.25 p
10.Industri 6.25 p
(Poängen är på en 10-gradig skala där 6 = tillräcklig och 7 = godkänd)
Studien Digital Leaders in Sweden 2018 genomfördes från juni till augusti 2017.
Bearingpoint är ett globalt management- och it-konsultföretag inom affärsenheterna consulting, solutions och ventures.
Här hittar du hela undersökningen.
publicerad 8 november 2017