Telekom bäst på digitalisering

Bransch Av alla branscher är telekom den bransch som lyckas bäst med den digitala utvecklingen sett från kundperspektiv. Telia är bäst i Sverige - men inte i Norden.

Telekom bäst på digitalisering

Managementkonsultbolaget Bearingpoint har undersökt den digitala mognaden hos de största nordiska företagen ur ett kundperspektiv. I Sverige har man studerat hur 80 svenska företag arbetar med digital marknadsföring, produktupplevelse, e-handel, e-crm, mobila tjänster och sociala medier. Detta är tredje gången som undersökningen Digital leaders in Sweden genomförs och precis som tidigare år är det telekombranschen som får högst helhetsbetyg.

Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint kommenterar resultatet:

– Det som kanske är mest intressant i årets undersökning är att telekombolagens B2B-verksamheter presterar bättre än de verksamheter som säljer till konsumenter. Generellt har branschen förbättrat sig inom digital produktupplevelse, e-handel och e-crm. Däremot tappar de inom kategorin mobilt.

Detta förklaras med bristen på tjänster i telekomföretagens mobilappar och på deras mobilsajter.

Bäst av alla – i Sverige

De svenska telekombolagen ligger dock i absoluta framkant när det gäller digital marknadsföring och näst bäst inom digital produktupplevelse.

Bäst av alla är enligt undersökningen Telia B2B, (business to business), som lyckats bra med att erbjuda e-handelsupplevelse, e-crm och mobil upplevelse.

– Framförallt har Telia bättre kundtjänstkanaler och säljsupport än konkurrenterna, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på Bearingpoint.

Men jämfört med konkurrenterna i Finland och Norge kommer Telia bara på sjätte plats. Allra bäst i de tre länderna är finska operatören DNA som ligger i framkant på de flesta digitala områden men främst när det gäller mobila tjänster och sociala medier.

Bransch för bransch – topp 10

1.Telekom (B2B) 7.25 p

2.Telekom (B2C) 7.25 p

3.Detaljhandeln 7 p

4.Energi 6.75 p

5.Dagligvarubranschen 6.75 p

6.Persontransport 6.75 p

7.Media 6.5 p

8.Bank 6.5 p

9.Försäkring 6.25 p

10.Industri 6.25 p

(Poängen är på en 10-gradig skala där 6 = tillräcklig och 7 = godkänd)

Studien Digital Leaders in Sweden 2018 genomfördes från juni till augusti 2017.

Bearingpoint är ett globalt management- och it-konsultföretag inom affärsenheterna consulting, solutions och ventures.

Här hittar du hela undersökningen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.