Henrik Byström slutar som affärsområdeschef för Modern workplace vid årsskiftet på den amerikanska jätten. Men innan dess har han hunnit göra klart med förstärkningarna för Microsoft.
Telekom-profiler ska lyfta Microsofts Teams-telefoni
Karriär Microsoft förstärker sin satsning på Teams-telefoni. Man gör det med värvningen av två profiler i Telefoni-Sverige: William Ridderström från Infracom och Peter Karlsson från Enghouse.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Det känns jättekul att William Ridderström och Peter Karlsson börjar hos oss på Microsoft. Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan för att integrera telefoni i Teams och här blir Williams och Peters kompetenser väldigt värdefulla för att hjälpa kunderna att maximera värdet av sina gjorda Teams-investeringar, säger han.
Telekom idag bokade in ett möte med William och Peter.
Varför lämnar ni operatörsvärlden för att gå till Microsoft?
– När jag såg rollen kändes det som att den var skriven för mig, säger Peter Karlsson. Det är det här jag brinner för och har brunnit för i 10 år. När jag var på Cellip var vi pionjärer och en av de ledande tjänsterna i världen på en liten svensk operatör. Då kändes det lite trögt, men idag händer det så mycket och med Operator Connect finns det verkligen möjlighet för kunderna att få en otroligt bra upplevelse tillsammans med sin operatör.
– Jag har jobbat mycket med både traditionella kundplacerade växlar och mobila växlar i molnet, men redan 2018 träffade jag min första kund som efterfrågar Microsoft vilket var tidigt ute. På den tiden så fanns det kanske lite begränsningar i utförande jämfört med traditionella system mot vad det är idag. Nu är det en helt annan känsla, alltså nu är det ju komplett. Man ju få ut mycket mycket mer av hela sin kommunikationsplattform än vad man kanske har gjort historiskt, säger William Ridderström.
De har liknande bakgrund båda två. Peter Karlsson började karriären på Telia, Tele2 och Telenor på 1980-talet. Under 2010-årtalet var han i flera år ansvarig för försäljningen hos operatören Cellip, som idag gått upp i koncernen Infracom. Det senaste året har han varit hos kontaktcenter-leverantören Enghouse Interactive.
William Ridderström är ansvarig för försäljningen på Infracom, men började också sin telekom-karriär på Telia.
De här är inte första gången Microsoft anställer personer med en historia på Cellip/Infracom. Tidigare har även Andreas Adolfsson gått samma väg till en tjänst som teknisk specialist hos den svenska delen av den amerikanska jätten. Dessutom jobbade ju Mårten Hellebro, en av de ledande Teams-experterna i Sverige idag, på Cellip tidigare.
– Vi kom från ingenstans och vi hade en bra vision som alla brann för. Vi var i ett toppläge i världen där vi var en av åtta lanseringspartners till Microsoft när Teams-telefoni kom. Vi var lite före vår tid där, men nu är det skördetid och därför är det så otroligt roligt att vara med igen, säger Peter Karlsson.
Vad tror ni är nyckeln för att Teams-telefoni ska nå nästa nivå?
– Det är samarbetet med operatörerna som jag tror är avgörande för att man ska lyckas med satsningen eftersom kundens relation med sin operatör är en bra grund att bygga på, säger William Ridderström. Kan man fortsätta utveckla den med Teams som huvudspår finns väldigt mycket olika möjligheter för kunden att få en enormt bra lösning med andra applikationer och integrationer gentemot plattformen. Där är ju mitt och Peters uppdrag att försöka hjälpa kunderna åt rätt håll i de möjligheterna.
Han fortsätter:
– Sen ska man komma ihåg att det här är inte bara telefoni och teknik. I takt med att det släpps mycket nya funktioner och alla satsningar som görs uppstår nya arbetssätt hos kunderna och nya sätt att hantera vissa delar och där gäller det väl att vara lyhörd och följa den utvecklingen och vara redo när det efterfrågas ytterligare funktioner i framtiden. Vi blir också öron ut mot kunderna.