Telekomnyckeln till Web 2.0 stavas SOA

72 procent av telekomoperatörerna anser av service oriented architechture, SOA, är nyckeln till effektiv användning av Web 2.0. Över hälften av telekomföretagen i Europa ser SOA som ett prioriterat område för de närmaste åren.

Majoriteten av telekomoperatörerna i Europa ser SOA som ett kritiskt eller mycket högt prioriterat område för de kommande tre till fem åren, vilket ska jämföras med genomsnittet på tredjedel av företag i andra branscher som rankar det som så viktigt.

– Tjänsteleverantörer inom telekom i hela EMEA-området bygger sin IT- och nätverksverksamhet med SOA som grund. Centralt för denna trend är kraven från telekomoperatörerna att snabbt kunna leverera innovativa färdigpacketerade tjänster till sina kunder. Men även att kunna erbjuda tjänster som: lokalisering, messaging, betalsystem och röst, internt, till partners och företagskunder som själva vill kombinera tjänster i egna mash-ups, säger Neil Sholay, ansvarig för Telekom på BEA Systems som genomfört undersökningen.

Nyckeln till Web 2.0

Undersökningen i tolv europeiska länder visar även att telekomoperatörerna ser SOA som nyckeln till ett framgångsrikt införande av Web 2.0-lösningar för företag, 72 procent av de tillfrågade ser SOA som grundläggande för tjänster som bloggar, Wikis, sociala nätverk och mash-ups.

Telekomaktörernas tilltro till SOA vilar på en grund av insikten om hur viktigt det är att kunna ta till sig och framgångsrikt genomdriva nya idéer. 53 procent ser innovation som den viktigaste faktorn för organisationsförändringar och kortare tid till marknad för nya tjäsnter.

Fakta

Varför SOA anses som viktig för telekomverksamheten

Ger en flexiblare arkitektur 70%

p>Integration av tjänster 55%

Data-integration 63%

Snabbare reaktionsförmåga för vad som händer på marknaden 69%

Beslut baserat på realtids information 59%

Initiativ inom kundtjänst 67%

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.