Telekunder beredda betala för bättre support

Leverantörerna erbjuder gratis support. Trots det är Teledesigns kunder villiga att betala en fast månadsavgift för att få vända sig till dem istället.

Telekunder beredda betala för bättre support

Att det inte alltid är helt enkelt att få hjälp av exempelvis sin teleoperatör utan att spendera lång tid i telefonkö vet de flesta som försökt. Som återförsäljare av både operatörstjänster och olika typer av telefoni- och nätverksprodukter har Teledesign precis som många andra företag i återförsäljarledet försökt hjälpa sina kunder utan extra kostnad. Men i takt med att antalet kunder ökat blev det till slut ohållbart. Istället för att fortsätta ge gratishjälp har de anställt mer personal och börjat erbjuda betalsupport till en fast månadskostnad.

– Jag ser det som ett trendbrott att företagen är beredda att börja betala för att få bättre service, säger Teledesigns vd Christian Hed.

Gratis inte godast

Tack vare bra kontakter in till sina leverantörer och gränssnitt mot deras datasystem kan Teledesign oftast ge snabbare support än om kunden själv tar kontakten.

– Vi garanterar återkoppling inom 48 timmar men normalt går det betydligt snabbare. Dessutom kan kunden ringa samma nummer oavsett om det handlar om support på en ny smartphone eller en fråga kring telefonabonnemanget förklarar Christan Hed.

Och trots att det går att få support helt gratis direkt från leverantörerna strömmar kunderna till. Ett hundratal har redan tecknat avtal och i snitt tillkommer en ny kund om dagen.

Räknar med efterföljare

– Vi har faktiskt tagit hem upphandlingar just tack vare att vi kan erbjuda support, för när kunderna betalar vet de också att de kan kräva bra service, menar Christan Hed.

Han tycker inte att det ska ses som ett underkännande av leverantörernas kundtjänster men konstaterar samtidigt att det är smidigare att få all support från ett och samma ställe. Och tid är som bekant pengar. En bidragande orsak till att det varit lätt att hitta nya kunder kan också vara att supportavtalen helt saknar uppsägningstid, är du inte nöjd slipper du alltså fortsätta betala.

Framöver räknar Christan Hed med att vi kommer att få se allt mer av betalsupport eftersom det finns ett intresse både hos köparna som får bättre service och leverantörerna som får ett enklare supportarbete.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.