Elva år på Telenor varav de senaste fyra åren som Sverige-chef fick räcka. När Svenska spel erbjöd vd- och koncernchefsrollen till Patrik Hofbauer var han inte omöjlig att övertala.
Telenor-chefen: Hade jag fått bestämma hade Vimla varit nedlagt
Karriär I höst lämnar Patrik Hofbauer Telenor för spelbranschen. Telekom idag fick en lång pratstund om framtiden, lärdomarna och misstagen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Det ska bli kul att prova på något nytt, säger han. Jag har haft elva fantastiska år på Telenor och verkligen njutit av att jobba med produkterna och kollegorna. Spelbranschen känns väldigt spännande med de nya regler som kommer som kommer att förändra branschen mycket.
Vad är det viktigaste du gjort under åren som Sverigechef?
– Den 15 maj i år kommunicerade vi att Telenor är ett varumärke, och inte två med Telenor och Bredbandsbolaget. Det har varit en resa som pågått i tre-fyra år där vi började med tre varumärken egentligen – mobil konsument, mobil företag och Bredbandsbolaget.
Först slog man ihop konsumentdelen till en enhet men som agerade med två huvudvarumärken (Bredbandsbolaget och Telenor), One company, och sedan har man fortsatt att jobba med inkorporeringen av Bredbandsbolaget. I maj försvann Bredbandsbolaget som eget varumärke.
– Det har varit ett systematiskt jobb där vi har jobbat mycket med kulturen. Framför allt Bredbandsbolaget hade en stark kultur som var lite annorlunda än de andra delarnas. Nu möter vi kunderna på samma sätt överallt, säger Patrik Hofbauer
Vad mer är du nöjd med att ha åstadkommit?
– Förutom att ha lyckats förena bolaget är jag nöjd med att vi har stärkt kundnöjdheten. Dels har vi fått upp våra NPS-siffror (Net Promoter Score, reds anmärkning) med nöjdare kunder och så har vi fått ned antalet klagomål som gått till allmänna reklamationsnämnden.
Här känner Telenor-chefen att det var ett viktigt steg – inte bara för Telenor utan för hela branschen.
– Branschen som säljer abonnemang och mobiltelefoner har haft ett dåligt rykte och vi ville hjälpa till att förändra upplevelsen och höja förtroendet för att vi inte försöker luras. Det är speciellt viktigt med förtroende när man går från en fysisk relation med kunden till en digital.
Hur har ni gjort det?
– Vi har jobbat mycket med kulturen på vårt sälj och rensat bort en del säljkanaler som inte var så bra, till exempel vårt eget eventsälj. Vi har också jobbat mycket med att förändra incitamenten för att sälja och gjort dem mer teambaserade istället för individstyrda och dessutom har vi jobbat aktivt med utbildning i alla våra kundkanaler.
När det annonserades att Patrik Hofbauer kommer att lämna Telenor lyfte Sigve Brekke, koncernchef för Telenor Group, fram att Telenor Sverige tagit viktiga steg för att transformera sig till en ”digital frontrunner”.
– Det är den tredje saken jag kan lyfta fram, även om vi bara är i början av digitaliseringen av företaget än så länge – både internt och mot våra kunder. Det är väldigt häftigt att se att samhället förändras och att det görs tillsammans med oss. Vi har en viktig roll som operatör för digitaliseringen i stort, både i samhället och för andra företag. Vi har grunden för digitaliseringen som ju är robusta nät och uppkopplingar.
Vilka misstag har du gjort som Sverige-chef, som du kan dela med dig av?
– Haha, jag har gjort misstag, säger han och blir tyst ett tag innan han fortsätter:
– Ett som jag kan dela med mig av är att jag inte alls trodde på Vimla, vår lågprisoperatör (som är framgångsrik och ofta prisas i branschen, reds anmärkning). Hade jag fått bestämma helt hade den ganska snabbt varit nedlagd. Som tur var är så har jag duktiga medarbetare som har kunnat säga till mig: Patrik, här har du fel – det här ska vi göra. Så de räddade mig den här gången.
Vad av det du lärt dig i telekombranschen och på Telenor tar du med dig till Svenska spel?
– Många saker. Att veta att det alltid kommer en förändring och att det alltid går mycket fortare än du förväntar dig är ett tankesätt som man behöver idag. Man måste ha ett öppet sinne för vart vi är på väg och lyhörd för att kunna ge kunderna det de vill ha hela tiden.
– Och att vara nyfiken i mitt ledarskap. Det är extra viktigt när man jobbar med förändring av en organisation som vi har gjort, både med att ta in nya kompetenser och att utveckla den personal som man har.
– Och så har jag lärt mig att jobba i en reglerad bransch, som ju både spel- och telekom-världen är. Här tycker jag verkligen att PTS har styrt upp det väldigt bra på senare tid.
Du lämnar ju i höst telekombranschen. Men vad tror du om branschens framtid?
– Det kommer alltid att finnas ett behov av bra uppkoppling så branschen är superrelevant. Dessutom efterfrågas allt mer hela tiden. Det som är avgörande för operatörerna för att lyckas är hur man kan göra det enkelt för kunderna att använda tjänsterna så att det kan lösa deras vardagsproblem, säger Patrik Hofbauer.
Telenor har inlett sökandet efter en ersättare till Patrik Hofbauer. Han är kvar till dess att ersättaren är på plats, men längst till december när hans uppsägningstid går ut. Väljer Telenor en internrekrytering så kommer han att kunna sluta tidigare – blir det en extern lösning så tar det med all rimlig säkerhet längre tid.
Vem tar över?
– Det är något som Telenor kommer att lösa på ett bra sätt. Det finns många duktiga kandidater som skulle göra ett bra jobb. Men jag har ingen insyn i processen och det är inte min fråga.