Bakom Afferta finns bland annat Jonas Lundqvist som i sex år jobbade som ansvarig för återförsäljarkanalen på Telenor. I höstas drog han igång Afferta tillsammans med tidigare Telenor-kollegan Mathias Winberg och i februari lanserade de sajten där företag kan få hjälp att förhandla fram bra avtal för:
Telenor-chefer startar ny prisjämförelsesajt för telekom-tjänster
Upphandling Prisjämförelsesajter är stort för elektronik. Nu lanseras sajten Afferta.se som ska hjälpa företag att få så bra avtal för telekom som möjligt. Hittills är besparingen i snitt 40 procent för de som testat.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
* Mobila abonnemang,
* Växel,
* Microsoft 365,
* Fiber samt
* Körjournaler med mera.
– Det skiljer mycket beroende på hur bra man är på att förhandla som företag. Många sitter idag med fastprisavtal där de betalar 799 kronor per abonnemang och månad, där man genom att förhandla kan få det för 249 kronor istället. Det blir en stor besparing där man fortfarande får samma leverans, säger Jonas Lundqvist.
Hittills är det 150 företag som de två första månaderna anmält intresse för att använda tjänsten. Och av dessa har 76 avtal för telekom-tjänster tecknats.
– Några av de 150 förhandlar fortfarande så siffran 76 kommer att växa. Besparingen har varit stor, i snitt 40 procent, men i en del fall har man också från leverantörernas sida visat att man har bra kunskaper som ger kunderna en bättre leverans totalt sett och då kanske det istället blir så att man får mer för samma pengar som man tidigare betalade, säger Jonas Lundqvist och fortsätter:
– Vi tänkte oss inför att vi kan hjälpa små och medelstora företag som tjänar på att välja lokala spelare eftersom de får en mer personlig service där än man kan få av de stora operatörerna som liten kund. Men det är faktiskt flera större bolag också med fler än 50 användare som har använt tjänsten redan, liksom en del offentliga bolag.
Förutom att locka in företag som vill använda tjänsten så är en stor del av arbetet för de tre personer som jobbar med Afferta att säkra upp återförsäljare som ska vara med bland anbudsgivarna.
– Återförsäljarkanalen är stor i Sverige och jag har bra kontakter sedan min tid på Telenor, men många har anslutit till vår tjänst utan att jag kände de förut. För oss är det viktigt med kvalitet och vi följer upp med kunderna så att de är nöjda med oss och med sina avtal.
Framöver kommer Afferta att bygga in möjligheten att rata leverantörerna i tjänsten. Då kan man direkt få en känsla för hur bra leverans man kan förvänta sig om man väljer dem.
Hur ser planerna ut framåt?
– Vi tittar på marknaden och tror att på femårsbas så ska 5 procent av företagsmarknaden kolla av sina avtal med oss. Vi tror att vi kan ta en stor del av marknaden och det vi gör är unikt. Nu har vi kontakt med flera investmentbolag för att få in mer kapital för att växa vidare och utveckla tjänsten.