Stadigt på mobilsidan
Mobilverksamheten i Sverige omsatte 1 821 miljoner kronor under det första kvartalet. Kundtillväxten inom mobilt bredband ökade jämfört med föregående kvartal; ökningen förklaras bland annat av den nöjd-kund-garanti som Telenor lanserade i februari, enligt företagets egna uppgifter.
Marknadsandelen för Telenors mobilverksamhet i Sverige uppgår till 18 procent i kundantal och 24 procent räknat i intäkter. Totala antalet kunder för mobilverksamheten var vid periodens utgång cirka 1,85 miljoner, vilket är en förbättring jämfört med kvartal ett 2007 men något lägre än under sista kvartalet 2007.
Fokus på lönsamma abonnemangskunder fortsätter; andelen abonnemangskunder uppgår nu till cirka 75 procent av total kundbas, en ökning med 5 procentenheter jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.
Minskar på fasta nät
Omsättningen för den totala fastnätsverksamheten i Sverige uppgick till 981 miljoner kronor, en nedgång med 36 miljoner kronor från föregående kvartal. Antalet bredbandskunder har minskat något under första kvartalet som ett resultat av beslutet att upphöra med aktiv bearbetning av den delen av fasta bredbandsmarknaden som tillhör Skanova. I rapporten kan man läsa att antalet kunder på kopparnätet har minskat från 282 000 till 231 000 sedan första kvartalet 2007.
Bredbandsbolagets och Glocalnets xdls och lan-kunder uppgick till 651 000. Antalet bredbandstelefonikunder (voip) fortsätter att öka och uppgår nu till 214 000, en ökning med 12 000 sedan slutet av föregående kvartal.