Tele2 ökar i sin tur från 58,2 till 60,2. Branschen som helhet ökar från 62,3 till 64,3 i andel nöjda företagskunder på mobilsidan. Enligt Svenskt Kvalitetsindex rör det sig framför allt om förbättrade betyg på servicekvaliteten som drivit en stärkt kundnöjdhet bland företagskunderna.
Andelen klagande företagskunder är dock fortsatt hög, mellan 20 och 41 procent. Telenor här även i år högst andel klagande kunder med 41 procent.
Nöjdheten ökar
När det gäller företagsmarknaden på fast telefoni är kunderna sedan några år avsevärt nöjdare med sitt teleföretag än tidigare och i år noteras en liten ökning. De nya operatörerna som direkt efter liberaliseringen av telesektorn startade verksamhet fick inledningsvis mycket höga kundbetyg. Men detta förändrades radikalt i början av 2000-talet då många företag upplevde besvikelse över sin nya operatör.
Telia ligger kvar på samma nivå som år 2007 medan Tele2 och Phonera har förbättrat sin kundnöjdhet med 2,3 respektive 4,7 enheter. Analysen av siffrorna visar att ökningen beror på bättre betyg inom produktkvalitet. Ventelo får i sin tur sämre betyg i år och noterar en ny lägstanivå sedan de började särredovisas 2005 (se faktaruta).
Av reslutaten framgår tydligt att alla operatörer är fortsatt dåliga på att hantera klagomål så att kunden blir nöjd. Teleoperatörernas klagomålshantering får dock bättre betyg när det gäller fast telefoni jämfört med mobiltelefoni.
Fakta
Nöjda företagskunder
Mobil telefoni:
1) Telia – 68,8
2) Telenor – 62,4
3) Tele2 – 60,2
Branschen: 64,3
————————
Fast telefoni:
1) Phonera – 67,2
2) Telia – 66,9
3) Tele2 – 64,4
4) Ventelo – 62,9
Branschen: 66
Maximal siffra i index är 100. Ju högre siffra desto nöjdare kunder.
publicerad 3 november 2008