Telenor sågas som mobiloperatör

Vodafones omvandling till Telenor har trots allt blått fått kunderna att se rött. Telenor har fått klart sämre betyg av sina kunder än Vodafone hade före övertagandet. Detta gäller alla aspekter från image till lojalitet, enligt Svenskt Kvalitetsindex.

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdhet i telekombranschen under perioden 13 september till och med den femte oktober i år. Resultatet är mycket nedslående för Telenor som efter övertagandet av Vodafone rasar i kundernas ögon.

Telenor har fått klart sämre betyg av sina kunder än Vodafone hade före övertagandet. Detta gäller alla aspekter från image till särskilt lojalitet. Under en period lämnade 700 000 kunder mobiloperatören. Telenor har lyckats vinna tillbaka samma antal kunder men genom att locka med mycket billiga mobiltelefoner. När det gäller image har Telenors omvandling av Vodafone, som symboliserats av en stor reklamkampanj där rött bli blått, misslyckats och företaget har gjort en störtdykning jämfört med konkurrenterna.

Tre ökar i nöjdhet

I övrigt visar undersökningen att Telia behåller en stark position på flertalet marknader i Norden, att Tele2 stärker positionen ytterligare inom mobilsektorn och att Tre är också på väg in på plan.

Comviq (Tele2) är fortsatta starka på många områden. Inom mobilmarknaden för privatkunder ligger de aningen över Telia. Konkurrenterna till de tre stora mobiloperatörerna får mycket varierande betyg. Tre har gjort en ordentlig uppryckning från tidigare låga nivåer. Särskilt har man stärkt servicekvaliteten enligt sina privatkunders mening.

Även kriget mellan mobiltelefontillverkarna har synats i undersökningen. Sony Ericsson och Nokia ligger även i år helt lika i kundernas ögon vad gäller nöjdhet med mobiltelefonen. Samsung har nästan samma höga värde, medan övriga konkurrent ligger lägre i nöjdhet. Lojaliteten till mobiltelefonmärket är mycket hög hos främst Sony Ericsson.

Regelbundna mätningar

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Arbetet med Svenskt Kvalitetsindex drivs av SIQ (Institutet för Kvalitetsutveckling) och HHS (Handelshögskolan i Stockholm).

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.