Telenor slängde ut Comtelo

En förfallen skuld till Telenor låg bakom att Comtelos kunder plötsligt stod utan mobiltjänst. Enligt Telenor lät företaget bli att betala, trots 30 dagars varsel och besked om väntande avstängning.

Telekom idag uppmärksammade i en artikel den 11 mars 2010 att kunder som tecknat avtal med Newphone, numera Comtelo, över en natt blivit av med sina mobiltjänster. Enligt Comtelo berodde händelsen på att avtalet med Telenor löpt ut. Men detta tillbakavisas nu av Telenor.

– Comtelo/Newphone har en tidigare förfallen skuld till oss. Vi har fört en dialog med dem om detta utan resultat. När inget hände efter 30 dagars varsel stängde vi av dem den 17 februari 2010, förklarar Alexandra Carlsson, informatör hos Telenor Sverige.

Ansvaret hos Comtelo

På Telenor beklagar man att kunderna blivit lidande och oväntat funnit sig abonnemangslösa. Men till syvende och sist är det upp till Comtelo/Newphone att i god tid informera sina kunder om vad som gäller och ge dem förutsättningar att kunna byta operatör.

– Situationen är självklart oerhört olycklig. Vi har in i det längsta försökt att hitta en lösning och att vi som i det här fallet stänger av en service provider är mycket ovanligt. Men ansvaret mot slutkunden ligger hos Comtelo/Newphone, säger Alexandra Carlsson.

Få reservationer

Enligt Telenor ställs inga särskilda krav på service providers idag. Så länge operatören i fråga är registrerad hos PTS och uppfyller de svenska marknadskraven får vilken aktör som helst teckna avtal för att erbjuda sina tjänster via Telenors nät.

I skrivande stund har Comtelo fortfarande inte betalat Telenors fordran och ärendet kommer enligt Telenor därför att följas upp enligt gängse rutiner. Det vill säga i första hand bli en fråga för Kronofogdemyndigheten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.