Telenor: Var och ens ansvar med säker e-post

säkerhet Telenor menar att det är det enskilda företagets ansvar att tillhandahålla säker e-post. Operatören tar dock kritiken på allvar och ska se över om det går att byta den statiska länken mot en unik sådan.

Ingen kund har tidigare uppmärksammat att det går att klicka sig direkt in i gränssnittet för administration genom länken till röstbrevlådan. Telenor menar att det snarare varit en mycket uppskattad funktion bland kunderna.

–Det är jätteviktigt att våra kunder känner oss trygga hos oss och för att öka säkerheten ytterligare ser vi just nu över möjligheten att byta ut den automatiska länken till unika länkar istället, skriver Alexandra Carlsson, mediaansvarig på Telenor, i en kommentar till Telekom idag.

Telenor vill dock poängtera att det (om man inte har länken från e-posten) krävs identifiering för att komma åt funktionerna. Säker e-post och hur användarna sköter sin inkorg är företagens ansvar menar man.

– Det är var och ens ansvar att ingen obehörig kommer åt informationen på sin egen e-post, säger Alexandra Carlsson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.