Telenors nätexpert: ”Ser det som ett sätt att bredda mitt cv”

Branschen Från nät till konsumentprodukt. Telenors nätexpert Andres Suazo kliver nu in i en ny roll där han framöver ska blir chef för operatörens nya konsumentdivision.
– Frågan kom lägligt och det lät ju superspännande, säger han till Telekom idag.

Telenors nätexpert: ”Ser det som ett sätt att bredda mitt cv”

Telenor gör en liten omorganisation och en av de saker man vill satsa på framöver är en ny specialiserad konsumentproduktavdelning. Handplockad för att leda den är Andres Suazo, som tidigare ansvarat för nätutvecklingen och som länge varit företagets talesperson och expert i allt nätrelaterat.
– Jag har ju jobbat med nätdelen under hela min karriär. Från Tele2, Net4Mobility och Telenor. Nu hade jag dragit igång maskineriet med utrullningen av 5g och så fick jag frågan om att ta mig an utmaningen om att ta hand om produkterna på vår konsumentdivision.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Så vad kommer du de facto ansvara för? 
– Vi har en omorganisation som går live från och med måndag. Där jag kommer styra över konsumentprodukter, tv, tilläggstjänster, mobilt, bredband och där ingår även en viss del av analytics. Det här är ju helt nytt för mig, men jag vill sätta en tydlig agenda för produkterna, sätta en struktur och driva framåtanda.

– Ett exempel vi kommer jobba hårt med är vår stream-app. Den trycker vi ut både ut brf samt säljer den paketerad med mobil också

Ny organisation, innebär det att det blir ett nytt team också?

– Det är ett nytt team. Vi har gjort om rent generellt på konsumentsidan just för att stärka produktdelen. Tidigare var produkt uppdelat på två, men från och med måndag så får jag ett tydligare helhetsgrepp. Sen har vi tagit in anlytics som tidigare låg som en central funktion därtill kommer även en del av it att landa hos mig.

– Vi kommer att jobba hårt för kundupplevelsen och jag tror att det här kommer att vara en av de saker som differentierar oss som operatörer. Det viktiga är snarare hur kunderna upplever vad de köpt – än att det ska vara 100 eller 1000 mbit.

Vad är då målet, vad vill du åstadkomma och vilket avtryck vill du göra?

– Jag hoppas att vi ska kunna lyfta produkterna och tjänsterna ett antal snäpp. Att vi ska stärka vårt varumärke och våra produkter. Vår tv-tjänst kanske inte är så känd i dag – men framöver vill vi att den ska bli top of mind, Telenor ska vara etta ved först valen. Jag vill även att vi ska få in mer innovation och vi måste vara mer kreativa för att kunna slåss på den här tuffa markanden.

Mål är en sak, men vilka utmaningar ser du?

– Extern konkurrens är absolut något, det är en otroligt tuff marknad. Men det är även interna utmaningar. Vi är en ny organisation så det kommer ta lite tid att komma igång.

Hur kommer det sig att du valde att hoppa på, är inte nät och 5g-utrullningen en av de största grejerna i branschen just nu?

– Jo, förvisso. Men jag ser det som ett sätt för mig att bredda mitt cv. Jag kommer att få en bättre kompetens och det här blir något som kompletterar min tunga tekniska kompetens.

– Men att gå över till produktsidan är även roligt då jag nu som ansvarig för slutkundsprodukten kan bygga på min erfarenhet. Jag ska ju nu se till att få fram produkter som utnyttjar 5g maximalt.

Du lämnar nät-delen och en ersättare ska rekryteras – vad har hen att förvänta? 

– Jag vill göra reklam för den tjänst jag lämnar. Det är ett jättebra team som jobbar hårt och den som får tjänsten kommer att ha jättekul. Visst är det utmaningar, men jag lämnar något i gott skick. Jag är väldigt stolt över det vi har åstadkommit.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!