I september hade Konsumentverket fått in så många klagomål på PTS att man gick ut och varnade för teleoperatören Svea Telecom. Då uppgav konsumenter att operatören tecknat avtal trots att de sagt nej och även ringt upp trots att de fanns registrerade i NIX-registret.
Även Konsumentombudsmannen, KO, kritiserade operatören och utfärdade ett förbudsföreläggande till Svea Telekom förenat med ett vite på 500 000 kronor.
Men samtalen till de NIX-registrerade fortsatte och flera anmälningar följde. KO stämde operatören som nu dömts av Stockholms tingsrätt och ska betala vitet på en halv miljon. Bolagets företrädare har medgett att man gjort fel.
Fakta
PTS fem råd till den som blir uppringd av telebolag
Fråga noga vilket telebolag säljaren ringer ifrån. Oseriösa bolag försöker ofta att få det att framstå som att de ringer från det telebolag du redan har.
Tacka inte ja till ett erbjudande i telefon, utan be att få läsa avtal och prislistor i lugn och ro.
Ett ja på telefon kan betyda ett giltigt avtal – det krävs ingen underskrift. Det är vanligt att man själv uppfattar att man tackat ja bara till att få hem information, men delar av samtalet kan spelas in och användas som en beställning. Lämna inte ut ditt personnummer om du inte vill teckna ett avtal.
För abonnemang som huvudsakligen används för privata samtal har du ångerrätt enligt lag när du köper över telefon. Du har då ångerrätt i två veckor efter att du har fått bekräftelse med information från telebolaget.
Om du får problem, kontakta din kommunala konsumentvägledare för ytterligare råd och hjälp.
publicerad 13 januari 2014