Teleperformance varslar 132

Bransch När Tele2 koncentrerar sin kundtjänst för privatkunder till en leverantör tvingas Teleperformance varsla mer än en fjärdedel av de anställda i Söderhamn.

132 av 400 anställda vid Teleperformance kontaktcenter i Söderhamn har varslats om uppsägning, rapporterar nyhetsbrevet Telekomnyheterna. Orsaken till neddragningen av personalstyrkan är att företaget förlorat uppdraget att hantera delar av Tele2:s kunstjänst för privatmarknaden. Det är ett uppdrag som tidigare delats mellan Teleperformance och konkurrenten Transcom, vilka nu tar över ansvaret helt.

– Vi väljer att renodla vår kundtjänst och därmed minska antalet leverantörer på privatmarknaden. Vi kommer dock att behålla vår kundtjänst för företagskunder hos Teleperformance, säger Oliver Carrà, presschef på Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.

Neddragningen hos Teleperformance kommer att innebära ett motsvarande behov av nyrekrytering hos Transcom.

– Det handlar om ungefär samma antal anställda som tyvärr får lämna Teleperformance. Vilka orter där nyrekryteringarna kommer att ske kommer vi att meddela i början av nästa vecka när vi hunnit gå ut med informationen internt, säger Kristian Hultén, regionchef för norra Europa hos Teleperformance.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.