Även om Oracle är mest kända för sina databaser är de faktiskt också en av världens stora uc-leverantörer. Deras mjukvaruplattform för e-post, messaging och kalendrar används av över 200 miljoner människor och utgör grunden för minst en välkänd global mejltjänst.
Men en viktig komponent saknas, plattformen har inga egna möjlighet till rösttjänster. Det är något som svenska Telepo nu hjälper dem att råda bot på. Tillsammans ska de båda tillverkarna kunna erbjuda en komplett lösning till operatörer tillhandahålla uc som tjänst.
– Det är rätt smickrande, vi är den enda partner som får vara med här i Oracles monter, berättar Telepos marknadschef Olle Hillström under Mobile World Congress.
Sömlös upplevelse
Med hjälp av en liten plug-in och inbäddad javascript-kod integreras Telepos telefonifunktioner med Oracles gränssnitt direkt i webbläsaren. Ingen ytterligare mjukvara behövs hos slutanvändaren och lösningen fungerar med alla vanliga operativsystem och webbläsare. Telefonnummer i kontaktlistan rings direkt med ett klick och i alla sammanhang där kontaktuppgifter presenteras går det att se personens status och om de pratar i telefon.
För företag med kontaktcenter använder agenterna med fördel Telepos vanliga mjukvaruklient för telefonin, men arbetsledare kan se läget för köer och inloggad personal utan att lämna webbgränssnittet.
– Eftersom det bara är javascript som anropar våra api:er kan Oracle lägga till röstfunktionerna på alla ställen där det behövs, istället för bara någon halvintegrerad verktygsrad, säger Olle Hillström.
Nöjd it-jätte
Resultatet är en tjänst som gör livet enklare för användarna och billigare för företagen menar Chris King, informationchef hos Oracle.
– Vi är jätteglada för det här samarbetet med Telepo, som vi har en lång historia tillsammans med. Med våra båda produkter i kombination kan vi erbjuda tjänsteleverantörer en komplett lösning och i slutändan deras företagskunder en sammanhållen upplevelse med både voice och messaging, säger han.