Igår rapporterade Telekom idag att Teliasonera köpt 82,3 procent i Nextgentel Holding ASA, den näst största aktören inom bredband/xDSL i Norge. Men operatören kritiseras av analytiker för att återigen betala för mycket för norska marknadsandelar, Nextgentel fick en prislapp på 1,9 miljarder kronor.
Den kända teleanalytikern John Strand, Strand Consulting, säger till webbtidningen Dagensit.no att det är som att köpa en halvliter brännvin för 200 kronor när man kunde ha fått drickat för halva priset. Samma John Strand var också en av kritikerna när Teliasonera köpte norska mobiloperatören Chess för drygt två miljarder förra året.
Bredare erbjudande
Tanken med köpet är enligt Teliasonera att bredda operatörens utbud i Norge där Teliasonera är den näst största aktören inom mobil kommunikation.
– Förvärvet understryker vår strategiska inriktning att fokusera på mobila och Internet-baserade tjänster på vår hemmamarknad. Det ger oss en möjlighet att bredda vårt utbud och även erbjuda bredband, voip och ip-tv på den norska telekommarknaden som ett komplement till vårt starka mobila erbjudande, säger Anders Igel, vd och koncernchef för Teliasonera i en kommentar.
Nextgentel ska fortsätta att verka under eget varumärke på den norska marknaden.