Telia: Cirkulärtänk kan låsa upp enorma värden

Hållbarhet Det finns miljarder att hämta hem om den globala telekombranschen applicerar ett cirkulärt tankesätt. Det menar Telia och Accenture i en ny studie.

Telia: Cirkulärtänk kan låsa upp enorma värden

I veckan var det Earth Day och för att hylla den har Telia lanserat nya mål om att inte ha några restprodukter till 2030. Men utöver det har operatören gjort en djupdykning i vad cirkulär ekonomi kan innebära för dem som företag, men även för branschen. Och vinsterna kan bli enorma. Det man kommit fram till är att om den globala telekomindustrin applicerar principen om cirkulär ekonomi så har det ett värde på mellan 45 och 80 miljarder dollar om året. Det framgår i en rapport Från Telia och Accenture.

Rapporten har studerat cirkulär ekonomi och varför det är nyckeln till att lösa klimat- samt den bredare ekologiska krisen.
– Om man tittar på industrin genom en ”cirkulär ekonomi-lins” så är det tydligt att vi både är en del av problemet samt lösningen. Digitalisering kommer öka hastigheten på transformationen från en linjär till en cirkulär ekonomi. Tiden har kommit för att vi ska ta tillvara på möjligheterna samtidigt som vi adresserar vår egen negativa miljöpåverkan, säger Sara Nordbrand, hållbarhetschef på Telia Company i ett uttalande.

Avfallet kommer fördubblas om inget görs

Och det är hög tid att börja ändra på sig för att undvika vidare komplikationer. Enligt World Ekonomi Forum så kommer det globala ”e-avfallet” att öka med 140 procent mellan 2020 och 2050 om inget görs. För att dra sitt strå till stacken säger Telia att de nu ska arbeta för att återanvända och återvinna allt material så att de som företag inte bidrar till problemet. Och redan 2030 så ska Telia vara ”ute” ur den linjära ekonomin.

Delmål på vägen är att 2025 så ska 84 procent av telekomföretaget avfall återbruka eller återvinnas. Som ett led för att uppnå detta kommer Telia satsa mer på ”mobiler/enheter som tjänst” samt att i större utsträckning sälja begagnade mobiler.

Telia är inte ensamma om att satsa på detta. Inom EU har flera företag och organisationer i allt större tusträckning satt upp hållbarhetsmål och visioner om att bli cirkulära. Men med det sagt. Endast nio procent av det material som den globala ekonomin producerar årligen – återvinns.

Läs hela rapporten här 

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.