Telia dröjer för länge

Bredband Enligt PTS tar Telia för lång tid på sig när kunder vill byta till en annan operatör. Nu underrättas Telia om sina skyldigheter.

Telia dröjer för länge

Post- och telestyrelsen, PTS, har misstankar om att Telia inte följer sin skyldighet att genomföra operatörsbyten inom rimlig tid. Enligt PTS är Telia skyldiga att tillhandahålla operatörsbyten vid varje rimlig begäran och infrastruktur som ägs av Telia ska kunna användas av andra operatörer som erbjuder bredbandstjänster.

Det så kallade skyldighetsbeslutet säger även att operatörsbyten ska ske utan dröjsmål för att konsumenterna ska ha tillgång till valfrihet men också för att möjliggöra konkurrens bland operatörerna.

Men enligt PTS granskning tar det mellan en till tre månader för att Telia ska genomföra operatörsbyten. Med anledning av detta väljer nu PTS att underrätta Telia om företagets skyldigheter.

– Vår bedömning är att det tar för lång tid om en bredbandskund ska behöva vänta mer än en månad på att få byta till den operatör man vill ha, säger PTS generaldirektör Dan Sjöblom, i ett uttalande.

Telia Company kan senast den 2 maj 2017 yttra sig över denna underrättelse. Sedan kommer PTS fatta beslut i ärendet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.