Telias expert: E-sim blir en massmarknadsprodukt om två år

e-sim – E-sim är klockrent för konsumenterna och bra för operatörerna.
Telias expert Mattias Hartmann tror att övergången kommer att skjuta fart inom ett-två år.

Telias expert: E-sim blir en massmarknadsprodukt om två år

Det fysiska sim-kortet är på väg bort, men än så länge är ersättaren e-sim bara en nischprodukt. Operatörerna Tre, Tele2 och Telia erbjuder tjänsten på svenska marknaden till några smarta klockar och ett fåtal telefoner.

Telekom idag ringde upp Telias expert Mattias Hartmann och pratade om framtiden för det digitala inbyggda sim-kortet e-sim.

När kommer e-sim på riktigt?

– Bra fråga. Det kommer att ta något år eller kanske två till det blir en massmarknadsprodukt. Vi ser ett stort intresse för det på klockmarknaden, men det är ju en nischprodukt som inte är lika stor som mobilmarknaden. Hur fort det går hänger ju inte bara på vad konsumenterna vill ha utan på vad det finns för telefoner att köpa – idag är inte utbudet så stort än, säger han.

Vad kommer att komma först – e-sim till prylar som klockor eller till mobiltelefoner?

– Nu rullas produkterna ut parallellt och så kommer det nog att fortsätta. Jag tror att prylar kommer att få ett verkligt uppsving med röststyrningstekniken som kommer allt mer. Till exempel kan hörlurar, högtalare och brödrostar vara uppkopplade och då behöver man inte hämta telefonen som är på laddning för att svara när någon ringer. Allt kommer inte vara uppkopplat mot mobilnäten, men det finns prylar där det är en klar fördel. Cykeln kanske man bara vill veta var den är, inte prata med den.

Vad är den största fördelen för konsumenterna?

– Det finns många. En är att kundkontakten blir mycket enklare och snabbare när man inte längre behöver vänta på ett fysiskt sim-kort som ska skickas till kunden. En annan är att det miljömässigt är bättre att inte göra korten i plast och sedan skicka ut dem.

– Men den största nyttan är kanske att man inte behöver telefonen fysiskt för att prata, utan man kan hantera det genom en smart klocka som är enklare att ha med.

Och vad är den största fördelen för er som operatör?

– E-sim är klockrent för konsumenterna och bra för operatörerna. För oss blir det enklare att hantera kundresan och vår erfarenhet av klockornas e-sim är att kunderna i stor utsträckning själva kan hantera onboarding-processen i våra tjänster. Det tror vi är skalbart även för telefoner.

Finns det några nackdelar?

– Egentligen inte. Teoretiskt blir det lättare att byta operatör om man inte är nöjd, men det triggar bara oss som operatör att ha bättre tjänster, säger Mattias Hartmann.

När kommer e-sim till företagsmarknaden?

– Vi tittar på det, men återkommer med information när vi har det på plats. Det är mina kollegor på företagssidan som tittar på det, men jag ser enorma fördelar e-sim för företag också eftersom det kan bli så stora volymer med sim-kort idag som blir 10 gånger enklare att hantera digitalt.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter