Telia: En myt att pandemin ”express-digitaliserat” Sverige 

Digitalisering Det har talats om att covid-19 accelererat företags digitalisering enormt. Helt fel menar Telia som i en ny rapport slår hål på myten om det som beskrivs som svensk ”express-digitalisering.

Telia: En myt att pandemin ”express-digitaliserat” Sverige 
Daniel Stark, affärsansvarig för små – och medelstora företag hos Telia.

När WHO den 11 mars i fjol dekorerade världspandemi tog det många länder på sängen. Samhällen gick in i lock down och företag världen över satte lås och bom på kontoren. Helt plötsligt var vi tvungna att använda digitala verktyg för att få arbetet att flyta – och det har beskrivits som att man i Sverige genomgått en express-digitalisering.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men när Telia nu tittat igenom hur det verkligen står till med detta – är det verkligen en sanning med modifikation.

Telia har i sitt Digital Index 2021 sett att många företag, till och med de högdigitala, var väldigt oförberedda när pandemin slog till. Visst, videomöten och samarbetsverktyg som Zoom och Teams såg till att det inte blev totalhaveri – men verksamheten som sådan har inte digitaliserats i samma utsträckning.

Ökande klyftor

Telia beskriver det som att vi flyttat över våra manuella rutiner till de digitala verktygen – utan att vi blir smartare i hur vi använder dem. Rapporten belyser även problemet att den digitala klyftan mellan företag är stor och ökande
–  Trots att tekniken blir mer tillgänglig, så minskar inte den digitala klyftan. Jag är särskilt bekymrad över att de mindre företagen oftare förblir lågdigitala. Något som kan komma att hämma tillväxten på sikt. Här tycker jag att branschorganisationer, myndigheter och vi inom tech- och telekom har en viktig roll att spela. Det handlar om att inspirera och stötta dessa företag att bli mer digitala. Det genom att visa hur teknik och digitala arbetssätt kan lösa de där småsakerna som gör skillnad – allt från enklare administration till nöjdare kunder och helt nya intäkter, säger Daniel Stark, affärsansvarig för Små- och medelstora företag hos Telia.

Mobilt arbetssätt och hög tilltro

I Digital Index 2021 framgår det att trots allt kaos som pandemin inneburit så är tilltro till arbetsgivarna stor från medarbetarna. Därtill så uppger företagen att produktiviteten inte minskade trots rådande omständigheter.

Vidare så framgår det med stor tydlighet att mindre kontorstid – och yta är vad som planeras i framtiden. Och som en del av detta så tittar allt fler företagsledningar på att investera i nya digitala lösningar.

Ett av de stora problemen som flutit upp till ytan är att de digitala klyftorna växer. Dels de mellan små och stora företag, men även att en del medarbetare inte tar till sig de nya digitala arbetssätten. Det senare kan leda till en risk att det skapas A- och B-lag på arbetsplatser.

Läs hela Telia Digital Index här

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.