Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Telia erbjuder enklare samtalsinspelning

Kontaktcenter Efter sommaren slår Telia på en ny funktion för samtalsinspelningen i kontaktcenterlösningen Telia ACE. Den bygger på teknik från nya telekom-bolaget Iotcomms.io.

Telia erbjuder enklare samtalsinspelning

Iotcomms.io är en ny plattform som tagits fram av Telepo-grundaren Jörgen Björkner och hans medgrundare Gunnar Reinholdsen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Tillsammans med Telia har man nu byggt en samtalsinspelning, som till skillnad från den nuvarande, är helt integrerad i Telia ACE gränssnitt.

– Vi är egentligen redan klara och har lagt upp det i produktionsmiljön, men kommer inte att gå live förrän efter sommaren då de första kunderna kommer att få tillgång. Det är standard före semestern att undvika nya driftsättningar, säger Hans Nahringbauer, som är Senior Product Manager för Telia ACE.

Den nuvarande funktionen kommer att finnas kvar, men kompletteras med den integrererade. Hans Nahringbauer räknar upp flera fördelar med den nya lösningen:

– Den bygger på microservices vilket gör den väldigt lätt att skala upp för kunden som behöver kunna spela in fler samtal. Man kan faktiskt ha automatisk skalning så att kapaciteten ökar vid behov.

– Lösningen använder tre redundanta datacenter hos AWS i Sverige, och det fungerar utmärkt för hela den nordiska marknaden och kommer också kunna användas i Europa, till exempel Tyskland. Lösningen möjliggör även att vi i framtiden erbjuder den på andra kontinenter med AWS datacenter runt om i världen.

Vad behöver befintliga ACE-kunder göra för att få tillgång den nya samtalsinspelningen?

– De behöver kolla med Telia att de har en växel lösningen stödjer, beställa och sen aktiverar vi funktionen. ACE Voice fungerar givetvis med den nya inspelningslösningen.

Hur många kunder tror ni kommer att använda den nya lösningen vid årsskiftet?

– Det vågar jag inte säga idag, säger Hans Nahringbauer. Det beror på många saker som är svåra att förutspå, men vi tycker att det är en bra lösning som vi tror kommer bli mycket använd. Med den här är det enklare att spela in samtalen, även för små organisationer.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter