Dialectkedjan är en av de största Telia-återförsäljarna när det gäller tjänster till mindre företag och där är de inte glada över beskedet att Telia inte har något tydligt datum för när man tänker avveckla isdn duo.
– Det här känns oerhört frustrerande och hela situationen känns konstig, säger Henric Lööv, vd för Dialect Systems.
Dialect gick tidigare i höst ut med uppgiften att det var årsskiftet 2010/2011 som gällde men fick ändra sig efter påstötning från Telia.
– Men det var de uppgifter vi hade fått från Telia-representanter. Sedan fick vi ny information och nu gäller inte den heller. Vi kommunicerar väldigt mycket med Telia och sitter till och med i en projektgrupp för deras sip-tjänst som ska ersätta isdn duo, så man kan tycka att vi borde ha rätt information, konstaterar Henric Lööv.
Viktigt med rätt information
Han tycker att de som återförsäljare har ett stort ansvar för att ge kunderna korrekt information och att alla medlemsföretag i kedjan säger samma sak.
– Det här ser väldigt konstigt ut i förhållande till våra kunder och om inte ens vi som är en av Telias största återförsäljare vet vad som gäller hur ska då kunderna kunna förstå. Om Telia hade varit tydliga hade det inte heller funnits någon gråzon där säljare mer eller mindre medvetet förser kunderna med fel information, anser Henric Lööv.
Informationen om vad som ska kommuniceras till kunderna verkar inte heller ha gått ut internt hos Telia.
Jimmy Gehrke, försäljningschef hos telefoniåterförsäljaren Office Network i Stockholm berättar att han efter att ha läst vår artikel kontaktade Telias kundtjänst och då fick det skriftliga svaret: ”Produkten kommer successivt att avvecklas för att upphöra 2011.”
– Det här är väldigt konstigt. Vi har också hört från kunder att de fått olika besked när de själva kontaktat Telia, säger han.
En soppa tycker konkurrenterna
Alltele är ett av de företag som erbjuder alternativ till isdn duo. De anger i sina annonser att tjänsten läggs ned 2010.
– Jag tycker inte att det är fel att gå ut med 2010 som tidpunkt eftersom avvecklingen i praktiken redan påbörjats i vissa stationsområden. Däremot kan jag tycka att det har blivit en riktig soppa när Telia inte gör tydligt vad som gäller. Det här är inget bra läge för någon, säger vd:n Ola Norberg.
Han uppger att Alltele fått klara indikationer på att det är 2010 som gäller och tycker inte att det är ett för offensivt annonsbudskap.
– Telia ger ju heller inga garantier för hur länge kunderna får behålla sina anslutningar och vi får mycket förfrågningar från företag som vill veta vad vi kan erbjuda för alternativ, säger han.