Telia: Fastighetsbranschen måste förändra sig

Kontoret Från ett självspelande piano – till att vara ur klang med tiden. Fastighetsbranschen måste förändra sig snabbt för att möta framtidens krav. Det anger Telia i en ny rapport.

Telia: Fastighetsbranschen måste förändra sig

Fastighetsbranschen har haft goda tider länge. De har inte behövt anstränga sig för att få avkastning och skräckhistorierna från 90-talet är det knappt någon som kommer ihåg. Men Coronapandmin har givit branschen skrämselhicka – och det som var självklart i fjol, är inte skrivet i sten längre.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Hemarbete är nu det nya normala och sedan länge etablerade beteenden och affärsmodeller har arbetats om. Och de här är inte saker som kommer gå över så fort pandemin gör det. Nej, nio till fem-arbete på ”bygget” är nog lika historiskt i många branscher som svart-vit tv. Vi vet att det existerat, men är inget vi vill gå tillbaka till.

För fastighetsbranschen handlar det om att man nu måste digitaliseras och kunna erbjuda flexibilitet, bättre kostnadseffektivitet och högre komfort för sina hyresgäster.
– Även om Covid-19 nu har satt fastighetsbranschen i strålkastarljuset så fanns utmaningarna redan innan pandemin. Ökad urbanisering, större miljömedvetenhet och de växande digitala kraven från hyresgäster gör att fastighetsägare behöver ta till sig digitala verktyg för att fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Vi vill hjälpa fastighetsbranschen att möta de nya behoven och bli mer kostnadseffektiva och få en mer hållbar drift och förvaltning – och det är hög tid att börja nu, säger Telias IoT-chef Björn Hansen.

IoT och data är framtiden

I Telias rapport så har fastighetsägare och chefer i branschen i Norden och Baltikum fått identifiera mål, men även utmaningar. IoT och databaserade lösningar är det som sticker ut som de absolut viktigaste verktygen för att lyckas med detta.
– När man kombinerar insikter från IoT-data med anonymiserad rörelsedata kan våra kunder få en djupare förståelse för hur en fastighet används, ta fram mer exakta prognoser och se hur rörelsemönster i och utanför en byggnad påverkar användningen av lokalerna. Sådana insikter har inte bara visat sig vara viktiga under pandemin, utan är också avgörande för att kunna driva effektiva och hållbara fastigheter, säger Kristofer Ågren, chef för Data Insights på Telia.

För att hålla jämna steg och kunna konkurrera med de så kallade ”digital-native” företag som etablerar sig på marknaden, måste fastighetsägare utveckla sina tjänster.
– Under det senaste decenniet har en ny generation av digitala företag tagit sig in på fastighetsmarknaden och förändrat de hundra år gamla affärsmodellerna med nya digitala tjänster för att hyra eller leasa och för att hantera tjänster och lösningar i och runt fastigheten. För att möta de nya behoven och hitta nya intäkter behöver fastighetsägare och förvaltare påskynda digitaliseringen av sina verksamheter och sina tjänster. Denna rapport sammanfattar fastighetsbranschens syn på nuläget och dess utmaningar och prioriteringar. Den beskriver också flera exempel på vad fastighetsbranschen kan göra för att accelerera sin digitala resa, säger Agron Lasku, partner och chef för telekom, IT, media och elektronik på Arthur D. Little.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.