Telia går med Cisco för molnbaserad uc

Molntjänster Telia har skaffat Ciscos HCS-plattform och ska använda den för Managed Voice-tjänsten. Men ambitionen är att bygga upp en fullödig, molnbaserad uc-tjänst för de stora företagen.

Telia går med Cisco för molnbaserad uc

I dagsläget bygger Telias Managed Voice på kundunika system från Cisco. Det är plattformar som körs i två olika datacenter hos operatören.

– Nu när vi introducerar HCS är en drivkraft att vi vill centralisera till en plats. Det ger oss en mer effektiv produktionsmiljö, säger Mats Hellman som är chef för produktledningen på Teliasonera.

HCS står för Hosted Collaboration Solution och är Ciscos ucc-plattform byggd för operatörer enligt multi tenant-principen. Den används exempelvis av Orange och BT för molnbaserad uc.

Mer än telefoni?

Telias plan är att börja flytta in kunder i HCS-plattformen, som har installerats i Helsingfors, under andra eller tredje kvartalet i år. Först de nya kunderna och gradvis de som i dagsläget körs i de befintliga miljöerna för Managed Voice.

Ti: Managed Voice handlar i huvudsak om telefoni. Innebär skiftet till HCS att ni utökar med andra uc-tjänster?

– Vi kommer att utveckla funktionaliteten, först med video och videokonferens, säger Mats Hellman, som i samband med intervjun på Mobile World Congress inte kan ge besked om HCS-kunderna från start får Jabber-klienten som ett alternativ.

– Vår ambition är helt klart att lansera en fullödig uc-tjänst även till de stora företagen.

Broadsoft i kulisserna

Enligt Sverker Hannervall, Telias blivande chef för Group Technology, siktar man in sig på segmentet 600 – 700 användare och uppåt med Cisco-satsningen.

Telekom idag har tidigare skrivit om Telias projekt med Broadsoft, som skulle ha lett fram till en lansering av moln-uc redan 2012. Den plattformen är fortfarande inte helt bortkopplad utan finns med i en parallell process, uppger Mats Hellman.

Samtidigt står Telia nu redo att lansera den nya mobila molnväxeln Touchpoint brett. Läs mer om det i en kommande, separat artikel.

Behåller Centrex

Ti: Hur ser planerna ut för er traditionella Centrex-tjänst?

– Centrex är fortfarande relevant för våra kunder och vi jobbar med att utveckla ny funktionalitet till tjänsten. Den kommer att stå sig väl en tid framåt. Men när vi lanserar nya produkter uppstår det naturligtvis behov av att stänga andra produkter i bakänden, säger Mats Hellman.

Han konstaterar att Telias svans med produkter som hänger kvar behöver bli kortare, samtidigt som det inte finns någon plan för att avveckla Centrex.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.