Telia köper upp Svenska stadsnät

För en okänd summa pengar lägger Telia vantarna på samtliga aktier i Svenska stadsnät, vars verksamhet är inriktad på att sälja fiberkapacitet till kommuner, företag och hushåll.

I fjol uppgick Svenska Stadsnäts försäljning till 53 miljoner kronor för helåret och företaget har idag verksamhet i sju kommuner: Laholm, Svalöv, Örkelljunga, Karlshamn, Gislaved, Gnosjö och Mölndal. Just dessa goda kommunrelationer och förstås möjligheten att komplettera det egna nätet är vad som nu lockat Telia till affär.

– Svenska Stadsnät har också en öppen och kundorienterad kultur där tjänsteleverantörer kan verka i fri konkurrens och på lika villkor, vilket sammanfaller med våra ambitioner, säger Malin Frenning, chef för affärsområdet Bredbandstjänster inom Telia.

Medel för utveckling

Möjligheten att leverera hög kapacitet till många svenskar i ett öppet fibernät är centralt i utvecklingen av fibermarknaden och den ambitionen säger sig Telia och Svenska Stadsnät dela.

– Med Telia som ny ägare får vår verksamhet de finansiella resurser som krävs för en framtida utbyggnad. Då Telia dessutom alltmer utvecklar sin öppna modell kommer våra nät och våra fjorton anställda in i rätt miljö, säger Börje Andersson, styrelseordförande i Svenska Stadsnät.

Nygammal ledning

I och med affären tar Telias helägda dotterbolag Skanova över den operationella kontrollen i verksamheten och konsoliderar Svenska Stadsnäts resultat i sina räkenskaper. Den nuvarande ledningen kommer dock att fortsätta finnas med i bilden för att utveckla bolagets affärskoncept och Svenska Stadsnäts vd, Jimmy Andreasson, tar dessutom plats i Skanovas ledning.

Enligt Telia ska verksamheten inledningsvis fortlöpa på samma sätt som tidigare, men ”utvärderas och utvecklas efterhand för att ge maximal nytta åt både Telias och Svenska Stadsnäts kunder”. Exakt vad det innebär får tiden utvisa.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.