Telia maxar wifi-täckningen med ar-teknik ”Bara början”

Kontaktcenter I ett nytt projekt testar Telia Norge att använda ar-teknik för att förbättra sin kundtjänst. Tanken är att ar-tekniken ska hjälpa bolagets kunder med att optimera sin wifi-täckning.

Telia maxar wifi-täckningen med ar-teknik ”Bara början”

Telia Norge har presenterat ett nytt samarbete med BadVR. Syftet med samarbetet är att använda ar-teknik för att förbättra kundservicen. Tanken är att Telias kunder ska kunna optimera sin Wifi-täckning med ny teknik.

– Det här öppnar upp för en helt unik och personlig kundservice. Att bistå kunder med deras utmaningar med internet hemma blir betydligt enklare och effektivare, säger Georg Svendsen, chef för infrastruktur på Telia Norge i en kommentar.

SeeSignal SW-mjukvaran från BadVR gör att personerna i Telias kundtjänst kan se hur bra Wifi-täckningen är i ett specifikt hem. Programvara i kombination med Microsofts ar headset Holo Lense 2 visualiserar för Telias kundstjänstpersonal hur WiFi-signalerna sprids i rummet. Wifi-signalerna får sedan med ar-tekniken i mjukvaran antingen röd, grön eller gul färg beroende på hur bra täckningen är.

”Bara början på vart förstärkt verklighet kan ta oss”

Den innovativa lösningen ska hjälpa kundtjänstmedarbetarna att bättre kunna hjälpa kunderna med att placera ut sin utrustning – eller i vissa fall byta ut den för att uppnå optimal Wifi-täckning.

– Om vi ​​fysiskt kan se med hjälp av gröna stolpar att täckningen är mycket bättre i ena hörnet av vardagsrummet jämfört med det andra kan vi anpassa var vi placerar utrustningen eller var du vistas när du använder ditt nätverk, säger Georg Svendsen.

Inledningsvis kommer den nya lösningen bara vara tillgänglig för kunder i Oslo med omnejd.

– Det här är bara början på vart förstärkt verklighet kan ta oss, och vi ser fram emot att utforska möjligheterna, säger infrastrukturchefen.

Det återstår att se om och när lösningen kommer till Sverige.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.