Telia mot alla andra

Kriget om den svenska privatmarknaden hårdnar. De traditionella teleoperatörena får allt svårare att freda sina kundrevir. Mönstret är här såväl som globalt: innovativa nya konkurrenter attackerar de stora telebolagen som Verizon i USA, British Telecom, Deutsche Telecom, France Telecom i Europa och Telia i Sverige.

Vilka företag och nischer kommer att utvecklas i Sverige och vilka är på tillbakagång? I kriget, alla mot alla, mellan framförallt teleoperatörer som Telia och Tele2 å ena sidan och anfallarna å den andra har det nu format sig till ett fyrfrontskrig.

På västfronten anfaller de tidigare kabel-TV företagen som UPC och Comhem med erbjudanden om digital-tv, kabel-tv, telefoni och internet. På östfronten finns mobiloperatörer som Vodafone och Tre med tjänster som mobiltelefoni, internet, sms och tv-tjänster i mobilen till exempel musik och nyheter.

På nordfronten finns Telenor, TDC och Glocalnet med flera. Telenor har nyligen köpt Bredbandsbolaget och har dessutom en stark och engagerad ägare hemma i Oslo. TDC har tidigare i år köpt Song och Dotcom. TDC har nu annonserat att de ”nu tar det första steget för att vinna en del av bredbandsmarknaden för privatkunder i Sverige, Norge och Finland.Vi kan se att bredbandsmarknaden i de tre länderna har en årlig tillväxt på cirka 10 procent under de kommande åren och den tillväxten vill vi ta del av”.

På den fjärde fronten, och kanske den hetaste, hittar vi voip- gänget, som använder internet som en bärare för telefoni. Uppskattningsvis finns det idag 150 000 abonnemang för ip-baserad telefoni i Sverige. Den årliga ökningstakten är flera hundra procent. I USA beräknas antalet ip-abonnemang vara 4 miljoner vid slutet av år 2005. År 2010 säger kalkylen 17 miljoner abonnemang.

I centrum för alla attacker i Sverige står Telia, som säkert har känslan att i marknadskriget slåss ”vi mot alla andra”. Dessutom har domaren i tripleplayspelet, PTS, tilldelat Telia ett antal varningar. Men Telias huvudproblem är i grunden inte en tuff marknad utan det faktum att man har två huvudlösa ägare. Den svenska staten och den finska staten. Ägare som har politisk kompetens men saknar affärskompetens och därmed inte kan ge Teliasonera det stöd som företaget behöver på en numera stentuff marknad.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.