Telia satsar på AI

Affärer Under juli månad gjorde telekomjätten Telia klart med förvärvet av entreprenörsföretaget Humanity, som utvecklar självlärande kunskapssystem och artificiell intelligens.

Telia satsar på AI

Humanity arbetar med tekniker för webb och självlärande mjukvaror som kan skapa effektiva lösningar för det digitala kundmötet, bland annat genom artificiell intelligens som lär sig och anpassar sig efter användares beteende på sajter.

I och med förvärvet kommer Humanity bli en del av Telias kontaktcenterverksamhet för lösningar där företag och organisationer ska kunna kommunicera med kunder via en och samma plattform.

– Med Humanys kompetens och teknik så växlar vi upp vår satsning inom AI-området. Vi är partners sedan flera år tillbaka och arbetar med en rad gemensamma utvecklingsprojekt med kunder för att testa nya AI-tekniker i det digitala kundmötet, säger Charlotta Rehman, ansvarig för Telias företagsaffär, i ett uttalande.

Ett tydligt fokus för Telia är att utveckla digital självhjälp för enklare kundtjänstärenden där en chattbot eller FAQ-sida, (Frequently Asked Questions), boostad med AI ska kunna ge kunder ett både mer personligt och mer effektivt möte. Mänsklig kundservice ska därmed kunna få mer tid till exempel rådgivande frågor.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.