Telia ska bli nya generationens operatör

Operatörer De närmaste åren ska Telia omformas till en nya generationens operatör. Det innebär att man investerar extra i ”verksamhetstransformation”, påskyndad fiberutbyggnad och nya erbjudanden till företagsmarknaden.

Telia ska bli nya generationens operatör

Budskapet om Telias omformning trummas ut på operatörens kapitalmarknadsdag. Nu ska man satsa pengar för att kapa banden till mycket av det gamla och komplexa som drar kostnader i den löpande verksamheten och satsa på det nya.

– Vi kommer att investera för att spara, öka enkelheten och därmed öka vår konkurrenskraft totalt sett. Dessa åtgärder syftar till att försvara eller öka våra marknadsandelar och nå hållbara kostnadsbesparingar, utan att kompromissa vad gäller utdelning till aktieägarna, säger Johan Dennelind, vd och koncernchef för Teliasonera.

Telia ska investera ungefär 15 procent av tjänsteintäkterna för att åstadkomma det här framöver. Dessutom satsar man 6-7 miljarder extra mellan 2015 och 2016, med inriktning på två huvudområden.

Förs det första investeras 2 miljarder i vad som benämns som verksamhetstransformation, en satsning som ska ge tillbaka lika mycket i årlig nettobesparing under 2017.

För det andra ska man lägga 4-5 miljarder på att påskynda fiberutbyggnaden i Sverige, ta fram och lansera nya b2b-erbjudanden och uppgradera datanäten i Eurasien. Målet är att öka antalet hushåll i Sverige som nås av Telias fibertjänster från 1,1 till 1,9 miljoner fram till 2018.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.